Bakhjulsdriven optimism i Trimmat 2WD

Trimmat 2WD är som vanligt spännande långt innan start med 22 anmälda. Det finns viss optimism hos Volvoåkarna om att skogsvägarna i Askersund passar bakhjulsdrivet.

Toppar tabellen gör Kristian Johansson, trots att han körde sönder motorn på sin Golf IV KitCar i SSR. Då i jakt på en tätplats och större ledning än de 13,5 poäng han har över inför Rally Askersund.
Redan då han och Fredrik Livh satt i gröngräset och väntade på mekanikerna och trailern var frågan hur i all sin dar de skulle hinna få bilen i ordning till den här helgen.
– Jag hinner inte få ihop Golfen, och är besviken på det, suckar Kristian.
Tursamt nog har han hunnit byta till sig en Fiesta med 1600-motor, som han kört en asfaltssprint med.
– Inte kört en meter på grus än, men testar på torsdag. Jag gillar ju att ha koll, och det har jag inte nu så målet är att komma runt och jaga poäng. De bakhjulsdrivna går bra i Askersund och det finns ett gäng duktiga sådana, så någon segerchans har jag inte helgen, avslutar Försöker verkligen att komma, men välförberedd. Gillar att ha koll, och nu har jag inte det, säger Kristian.

Emil Karlsson hade en mörk vintersäsong och bestämde sig för att återkomma till de SM-tävlingar han tycker är roligast. Askersund är en.
– Jag har alltid gillat vägarna där. Upplägget är också bra, enkelt och riktiga skogsbilvägar, säger Emil.
För Daniel Wall gick det strålande i SSR, tvåa då med sin svarta Volvo och han siktar så klart på en ny, framskjuten placering. På silverplats i SM-tabellen är Elias Lundberg, som inte hade någon perfekt dag i SSR (fyra) men väl i tyska Avd Sachsen Rallye nyligen där han vann. Men nu är han tillbaka i den gula Volvon.
– Jag har inte så stenbra koll, men ryktena säger att vägarna är mer åt Volvohållet och nu har jag kommit in mer i bilen. Så jag hoppas det funkar så bra det bara kan så vi kan ta mycket poäng, säger Elias.
Den Volvotrion lär sätta högsta fart direkt i helgen. Och på det Patrik Flodin i den vassa BMW:n. Klassvinst senast i SSR.

Till det Trollhättans Stefan Alenmalm. Han har bara kört tre SM-deltävlingar förut och , slutade trea i SSR med den 940 han skaffade i höstas.
– Den trivs jag i och har haft en bra känsla hela tiden. Farten har kommit av sig själv, utan att jag gjort något annorlunda eller behövt överköra, säger Stefan.
Tanken är förstås att fortsätta på den linjen i helgen, och nå topp fem.
– Jag satte inga krav på mig i SSR, och ska försöka ha samma inställning nu. Bara köra mitt race, som jag är trygg med, fortsätter Stefan.

Jonas Åkesson har varit ”inlåst” den senast tiden (under flygvapnets stora övning FVÖ 2018) men släpps lagom till Askersund. Garanterat åksugen efter sjätteplatsen i SSR.
– Många snälla människor i teamet har sett till så att Corollan är redo! Askersund blir ny mark för mig, men har bara hört gott om vägarna och arrangemanget. Nu är det mil i nya bilen som gäller och det är riktigt kul med framhjulsdrivet får jag säga!
Jonas målsättning är att fortsätta hitta känslan och se vad det räcker till.
– Några tider på de sista sträckorna i SSR var riktigt bra och det var inget vi hade räknat med så här tidigt, säger Jonas.

Framhjulsdrivna åkare med revanschlust är Oskar Sundell, sedan han utan förvarning blev stående redan på SS1 i SSR, och Mikael Ericsson efter att ha letat efter en borttappad skruv och tvingats ge upp.
De förare som valt att ha Rally Askersund som jokertävling är: Elias Lundberg, Anton Hager Bernats, Jonas Johansson, Anders Lönnström och Kenneth Ringström.

Bildtext:
Salas Elias Lundberg kommer direkt från segern i tyska Avd Sachsen Rallye till att köra Volvo i Rally Askersund. Framskjuten placering är målet och mycket poäng tack vare jokertävling. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *