Bergkvist och Hägg i Trimmat

Att Emil Bergkvist skulle bli svår stod klart för början, men att Tomas Bergman skulle leda totalt efter första etappen var en skräll. Till slut blev han fyra, tolv sekunder efter vinnaren Niklas Hägg.

Torsåkers VM-åkare Emil Bergkvist lånade en Golf som han testade under torsdagen. Sedan dundrade han ut och slog knock direkt – ledning totalt efter den 2,3 mil långa öppningen i arla morgonstund.
Tvåa totalt Tomas Bergman. I sin riktiga SM-debut, efter tredjeplatsen i Söderhamn, inledde han med att vara 1,4 sekunder bakom landslagsföraren Bergkvist.
Hemmaåkaren Andreas Sjölander var tvåa i Trimmat 2WD och Martin Berglund i 4WD.
Inställd på seger var annars Tobias Johansson, men det började med stor besvikelse. Hela fem minuter tappade han då en turboslang lossnade på SS1.
– Vi ska se till att vinna de andra sträckorna, slog Tobias fast redan då. Ett löfte han höll. Men totalt sett hjälpte det inte.
– Revansch i Köping! Då ska vi se till att vara med och fightas ordentligt i toppen, fortsätter Tobias.

En annan med tidiga problem var Martin Lundquist i 2WD. På SS1 kom han långt ut i en höger, där var det halt.
– Jag försökte driva rätt med lägre växel, men farten passade inte i den kurvan, säger Martin.
Ut på taket i naturen och efter att ha vädjat efter hjälp fick Golfen en ny bakaxel, bärarmar, drivaxlar, framruta och lite plåt. Och en hel del silvertejp och plast.
– Man blir tårögd! Folk kom från alla håll och hjälpte till. Jag är så tacksam, fortsätter Martin.
Han kunde starta om, för att göra en saltomortal till på power stage.
Men värst i Trimmat 2WD blev som väntat Emil Bergkvist. Tvåa Andreas Sjölander, en placering han höll hela tävlingen igenom. Marginalen blev till slut 19,7 sekunder.
– Riktigt kul, på hemmaplan och allt. Supernöjd, konstaterar ”Sjölla”.
Trea Pelle Wilén.
– Inte min dag idag. Jag vet inte varför, men jag hittade ingen bra känsla, säger Pelle.
Power stage-poängen fördelades med tre till Andreas, två till Pelle och en tog Robin Sandberg som slutade fyra i klassen.

Dagens stora snackis i Trimmat 4WD var Tomas Bergman, även om Thomas Thunström, Niklas Hägg och Martin Berglund avslutade med en strid av stora mått. Men etapp 1 tillhörde Tomas och Pauline Bergqvist. – Kul att komma in till lunch i ledning, konstaterade Paulin, medan Tomas hjälpte sin ende mekaniker att lufta bromsarna.
– Jag har bra självförtroende, och brukar åka bra på första och sista. Chocköppna och spurta! Men att vi skulle leda hade jag inte väntat mig, säger Tomas, vars vänstra hand inte är fullt brukbar.
Det här är hans andra säsong i Evo 6:an från 1999, och förutom Söderhamn har han aldrig kört SM förut. Det har däremot Paulin, som åkte två JSM-säsonger med Evelina Olofsson.
Lokalt är Tomas välkänd, då han vann FM i Nedre Norra förra året och kör Hälsingeserien. Nu tappade de i vätan, och blev till slut fyra i klassen.
Efter lunch tog Martin Berglund över, tätt följd av Niklas Hägg. Thomas Thunström skuggade sin namne efter att ha tvingats köra in den tjuvstart han inledde rallyt med.
– Det är så där när man är het och hade så bra varv där i starten, säger han.

Berglund har haft ett tävlingsuppehåll, men med SM på hemmaplan ringde han Thomas Weng och kom i en Mitsubishi R5.
– Jag vet ju vad som krävs, och verkligen ställt in mig på det här. Det har gått superbra, säger Martin.
Det var nära att Weng fick sin första delseger i ett SM med bilen, men Niklas smet förbi och ledde inför sista med 2,8 sekunder. En spänd väntan för alla innan Martin passerade målskyltarna.
– Så fantastiskt roligt! Vi har haft ett par moments men inte värre än att vi är här, säger Niklas.
Martin var inte speciellt ledsen för andraplatsen, även om det återigen blev en rysare med endast 0,9 sekunder i marginal efter så många mil SS.
– Otroligt kul med bilen och att vara tillbaka i SM! Det här måste jag nog hem och fundera över!
Thunström trea, Bergman fyra och Stig Andervang femma. Poängen från sista fördelades med tre till Tobias Johansson, två till Berglund och ett till Thunström.
I SM-toppen Trimmat 4WD är det stenhårt inför Köping då Micke Wikström inte hittade rätt i Fiesta R5:an. Han leder visserligen fortfarande, men nu med endast tre poäng före Thunström. Som i sin tur är tre före Hägg.

Bildtext:

De fyra bästa ekipagen i Trimmat 4WD. Längst fram från vänster Jörgen Lindahl och Martin Berglund, andra raden Thomas Thunström, Paulin Bergqvist och Joakim Gevert. Längst bak
Christer Carlsson, Niklas Hägg och Tomas Bergman. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *