Boden kan ta två medaljer

Nio till start. Två som kan ta guld i 4WD Övriga, men Tobias Johansson har onekligen en stor fördel då det räcker att rulla över rampen för att få ointagliga 129,5 poäng.

– Om jag så ska bära bilen ska vi över rampen, slår Tobias fast.
Ludvikaföraren har varit svårslagen, om man bortser problemen i Östersund då han också var nästan tvungen att baxa bilen med handkraft till målet och motorraset på Garnisonen i Hässleholm. Annars har han visat prov på det tempo han bär inom sig från åren i VM med team Olsbergs.
Mitsubishin är såld, och istället har han – med hjälp av TOOLS – hyrt Jocke Grahns Ford Focus WRC genom GNM Sweden AB.
– Skitfränt! PG (Andersson) ledde ju över Pontus Tidemand förra året innan han tvingades bryta. Jag tänker att vi ska utmana världsmästaren vi också, fast utan att åka av, säger Tobias med ett skratt.

Den ende som kan hota om guldet är Michael Wikström. Han vann över Tobias i Östersund, men hade ett bottennapp i Askersund där han bara fick med sig åtta poäng då huven slog upp på SS7 och sedan försvann styrservon. SSR stod han över, så 40 poäng kan Wikström fylla på med i ESR om allting stämmer.
– Planen är att försvara silvret från fjol. Det blir nog svårt det…
Thomas Lahti håller bronsplatsen innan start och är den som i första hand utmanar om silvret. Hittills har han som sämst två fjärdeplatser och en nolla från Hässleholm då framdiffen gav upp. Annars har det varit poäng på samtliga power stage.
– Jag har bilen kvar där nere så jag hoppas den är reparerad när jag kommer. Det var lite surt att bryta i Hässleholm, det var jävligt onödigt kan man säga, säger Thomas.
– Det ska köras om det i Linköping, men med lite tur så kan det gå och jag har inga problem med mörker, fortsätter han.

Bakom ruvar Johan Rudengren, som hoppade vintertävlingarna (elproblem) men sedan besökt pallen i varje deltävling.
– Vi räknar med att ta medalj, den chansen vill vi inte avstå! Allt är relaterat till Lahtis poäng, vi måste vara före honom, säger Johan och fortsätter:
– Det är lite speciellt att åka i mörker på fredagskvällen. Man måste bli bekant med ljustunneln. Men jag tror mig veta vilka sträckor som ingår och förra gången prestera vi bra då. OM det är de sträckorna blir det fint!
Rudengrens klubbkompis, Per Göthberg, har en teoretiskt chans att nå bronset från sin femteplats. Men då ska Lahti bryta innan startrampen och med tanke på att han kommer ända från Boden vill vi verkligen unna honom att få känna på ESR ordentligt. Mer troligt är att Göthberg utmanar om klassegern i ESR.

Till hemmafansens stora glädje finns fyra lokala förmågor med i startfältet. Samtliga har förstås kryssat i jokerrutan och Jari Saarinen är den som vill utmana alla andra. Dessutom en förare som har farten, även om han inte tävlar så ofta numera. Men han körde Hässleholm som uppvärmning och blev trea. Plus två power stage-poäng. Körde även EMK-Kannan nyligen och var bara sekunder från totalsegern, men slutade trea.
– ESR är ju en kul grej på hemmaplan, även om jag hittar bättre på vägarna neråt Ulrika. Men vi ska ha en kul helg, bjuda på gott ljud i skogen och så har vi med oss några ur Pelle Säävs gamla medgång. De behöver komma ut lite de också, säger Jari.
Även Joakim Längberg kommer för att lufta sin Evo 7:a och klassen avslutas med B-förarna Jonny Karlsson, Östgöta Bilsportförening, samt Mikael Hallqvist, Finspångs MS. Jonny kör en Evo 6:a och Mikael en Mazda 323 som han förra året tog till slutmålet som tia. Då som C-förare.

Bildtext: Bodenföraren Thomas Lahti håller bronsplatsen inför ESR och har att hålla Johan Rudengren bakom sig i helgen om det ska bli någon medalj. För det skiljer 2,5 poäng mellan dem. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *