Coca-cola räddade Röjsel

Ford Sverige-ekipaget Daniel Röjsel, tillsammans med Nicklas Edvardsson, öppnade med klassledning i Snapphanerallyt. Sedan kom de att förbruka mycket Coca-cola.

Tävlingen, som var den femte av deltävlingarna i Rally-SM, inleddes som vanligt på Garnisonen där en sträcka på asfalt blandat med gatsten och betong kördes två gånger. Endast grusdäck var tillåtna men bilarna fick ställas in för asfalt. Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson körde ett test på just asfalt söndagen innan med deras Ford Fiesta Ecoboost för att optimera bilen efter de Pirellidäck som de skulle använda.
Efter den första vändan på den 7,2 kilometer publikfyllda sträckan tog de ledningen i klassen direkt med dryga sekunden. Daniel var nöjd med körningen, men putsade tiden med fyra sekunder till under den andra vändan. På den 45 minuter långa servicen efter kvällens två sträckor ändrade teamet bilen för lördagens åtta grussträckor som mätte totalt över 9 mil. Daniel var nöjd med kvällen och såg fram emot lördagen.
– Jag visste att vi skulle kunna åka fort men jag blev ändå förvånad över hur snabba vi var. Jag är ju van racingåkare, men det blir ändå annorlunda med en rallybil på asfalt. Det var väldigt kul och nu ser vi fram emot morgondagen, sa Daniel till Rallyradion.
Med en sekunds leding hade de en bra känsla när de startade lördagens första sträcka, SS3. Efter en smart körning utan några risker gjorde de en bra tid. Tappade dock ledningen, men nu var de varma i kläderna.
På SS4 tog de igen 1,7 sekunder på ledaren och var nu bara 1 sekund bakom. Daniel kände på sträckan att kopplingen började slira onormalt och på transportsträckan till SS5 blev det värre.
– Jag är jättenöjd med vår framfart på SS4 trots att kopplingen började slira under accelerationer efter tvära svängar. Nu ska vi ta till ett gammalt knep och hälla Coca-cola i kopplingshuset där sockret i drycken kan få kopplingen att greppa bättre. Vi hinner inte byta den på servicen så nu håller vi tummarna att det funkar, sa Daniel efter SS4.
Coco-colan hjälpte, men kopplingen började att slira mer och mer på SS5. Trots detta kunde de ändå hålla tredjeplatsen i klassen som de nu halkat ned till och ställde in sig på att bevaka, marginalen till fjärdeplatsen var än så länge god.
På lunchservicen gjorde teamet allt de kunde för att få kopplingen att fungera bättre och ekipaget fick med sig mer Coca-cola för att klara de kommande sträckorna. Den efterföljande etappen, SS6, 7 och 8 bestod av samma tre sträckor som de kört under förmiddagen. Det var en fördel för Daniel som nu kunde lägga lite extra fokus på att hålla en mjuk och fin körstil utan att behöva koncentrera sig så mycket på Nicklas noter nu när han kände till vägen bättre. Sträcktiderna blev hyfsade och de höll i tredjeplatsen men kopplingsproblemet blev mer och mer påtagligt.
Vid servicen innan de avslutande SS9 och 10 gjorde teamet återigen allt de kunde på den korta tid som fanns och Ford-ekipaget gav sig ut igen.
På transporten till SS9 var problemet så stort att de knappt tog sig fram. Lyckligtvis tog de sig dit i tid men tappade desto mer under sträckans gång.
De kunde inte längre hålla undan och halkade ner till fjärde plats och var tätt jagade av bakomvarande.
Med lite mer Coca-cola innan SS10 lyckades de ändå hålla i den nuvarande placeringen och gick tillslut i mål som fyra och plockade viktiga SM-poäng. Men det var inte över till det verkligen var över. På transporten till slutmålet i Hässleholm var det återigen krypfart som gällde.
– Vi får se det positiva med att vi inledde tävlingen med att vara snabbast. Att kopplingen började slira är ju inget vi kan styra över och det är egentligen helt otroligt att vi tog oss i mål och dessutom blev fyra. Vi räknade med att få kasta in handduken många gånger under dagen men skam den som ger sig. Vi är ändå nöjda med tävlingen som trots allt var otroligt rolig med bra sträckor och mycket publik i skogarna, sa Daniel vid slutmålet på torget i Hässleholm.
Om tre veckor är det dags igen då Ford-teamet jagar nya poäng och en kamp om medalj i årets Junior-SM då den näst sista deltävlingen i mästerskapet körs. Denna gång är det Linköping med East Sweden Rally som står som värd och teamet siktar såklart på revansch för farten finns i både bil och besättning!
Pressrelease av Daniel Röjsel Motorsport

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *