Dags att anmäla till Hässleholm

Mycket är sig likt, men inte allt. Helt klart är att på söndag öppnar anmälan till Hässleholm och AM Snapphanerally.

Tävlingsdatum är 19-20 augusti och som traditionen bjuder är Hässleholmsgården nav. Där finns också serviceplatsen. Banan serverar totalt 337 km, varav 107 är specialsträckor. Som vanligt är de Gunnar Barth som skriver noterna på de tio sträckorna.
På fredagskvällen brakar det loss på Garnisonen. En för de flesta välkänd publiksträcka på 7,5 kilometer, med både asfalt, betong och gatsten att köra på. Den körs två gånger och de tävlande har möjlighet att använda fem ”slitna” grusdäck där, utöver de åtta ordinarie inklassade. Vilka däck som får användas framgår av bilaga till inbjudan. Minsta tillåta mönsterdjup på dessa ”slitna” grusdäck är vid start på första sträckan fem mm.

Den som tvingas bryta under fredagen kan få starta om till lördagen, då ytterligare åtta sträckor ska köras från klockan 08.15. Ingen omseedning, och ingen ytterligare möjlighet att starta om under lördagen. Tre sträckor före lunch, resterande fem efter.
Power stage är sista sträckan, och det är inte vilken som helst utan Hovdala. En klassiker som liksom är Snapphanerallyt. Men i år trodde inte alla att det skulle bli något.
– Kommunen trodde inte vi skulle få till ett samarbete, men det har vi och kan gladeligen konstatera att vi köra på Hovdala i år också, säger tävlingsledare CG Wilke.

Lösningen blev ett samarrangemang med titeln ”Alla hästkrafter i Hässleholm”. Ute på själva fältet nere vid slottet ska Hästalliansen arrangera ridtävlingar i dressyr och fälttävlan, och inne på skjutområdet blir det de fyrhjuliga hästkrafterna som gäller.
– Inne på skjutområdet har vi inte kört på femton år, så det blir roligt att komma tillbaka, fortsätter CG.
En som hittar är Johan ”Kalle” Green, hemmaföraren som ligger på bronsplats i Trimmat 2WD.
– Numera har jag aldrig tid, men i ungdomen tjuvtränade vi mycket på Hovdala. Där gjorde jag också min första rullning. Då var vi ute och lekte på vintern, säger Kalle.
Egentligen är han allra mest förtjust i krokiga sträckor, men Hovdala är ett undantag.
– Den är skithäftig! Det går fort och vågar man hålla i går det att tjäna tid. En sträcka jag älskar, fortsätter Kalle.

Samma anser Jerker Axelsson, som var snabbast på Hovdala 2014 och även vann tävlingen totalt.
– Vilken sträcka! Bred, snabb och häftig. Det är tempo i den och min favorit om det inte är tävling på hemmaplan i Trollhättan, säger Jerker.
Tävlingsledare CG Wilke går ett steg längre ändå:
– Hovdala är allas favoritsträcka. Möjligen att någon som blivit kvar där tycker annorlunda, men jag hör aldrig annat än att förarna ser fram emot den.
I år är den alltså power stage och mäter en och en halv mil. Men ve den som i år tjuvtränar i förväg. Ett ofog som arrangörerna av South Swedish Rally råkade ut för, och som Hässleholms MK inte tänker tillåta.
– Tävlande som vi påträffar på banan kommer inte att få starta, säger CG.
Startordningen är denna gång JSM Otrimmat, JSM Trimmat, Otrimmat 2WD, Trimmat 4WD, Otrimmat 4WD och Trimmat 2WD. På lördagen körs också RM för Grupp E och Grupp F/VOC samt Historic cars/App.K. Dessa tre klasser går ut sist.
Första bil beräknas rulla upp på målrampen på Stortorget i Hässleholm klockan 16.30.
Sista anmälningsdag till den femte deltävlingen i Rally-SM 2016 är fredagen den 29 juli klockan 18.00. Anmälan görs som vanligt hos www.resultatservice.com.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *