Dubbelt Pirelli i topp

I helgen kördes den tredje deltävlingen i Rally-SM för året. Denna gången fick de 80-talet tävlande känna på hela 15 mil specialsträcka i det legendariska South Swedish Rally på krokiga och steniga Blekingevägar.

I ”värstingklassen” Trimmat 4WD blev det trippelt Pirelli på pallen konstaterar däckmärket i en pressrelease.
Redan på fredagskvällen skulle det köras fyra specialsträckor på dammiga vägar och under lördagen skulle de återstående åtta specialsträckor avgöras.

Hela 15 mil specialsträcka skulle avklaras på endast åtta däck.

I kungaklassen i Rally-SM, Trimmat 4WD så var det före detta VM-föraren PG Andersson (Skoda Fabia WRC) som tog kommandot direkt så som i de föregående deltävlingarna.

Inget kunde hindra PG denna tävling och med elva sträckvinster av tolv möjliga trots problem med bilen så tog PG sin tredje raka seger i Rally-SM på Pirellidäck, denna gången på Pirelli K6.
– Det var ett tufft rally för både bilen och däcken. Vi körde med ett set nya Pirelli K6 på fredagen sen fyra nya Pirelli K6 på lördag morgon. Sen i slutet av lördagen började vi köra på de bästa av de begagnade. Däcken höll riktigt bra och jag är glad att jag klarade mig undan några punkteringar då jag till och med körde på en sten så hårt att rutan sprack på bilen på tre ställen, berättar en nöjd PG.

Tvåa blev förra årets mästare Jerker Axelsson (Subaru S10 WRC) som bröt förra deltävlingen men nu var det ingen som kunde hota han om andraplatsen. Han var även den enda som tog en sträckvinst förutom PG och det var en nöjd Jerker som tog andraplatsen.
– Vi hade en klar strategi att köra i ett jämnt och högt tempo. Visste att det skulle bli tufft så vi skulle inte ta några onödiga risker och jag ville försöka spara däck till powerstage-sträckan. Strategin funkade kanon och till powerstage kunde vi sätta på två nya Pirelli K6 och där försökte vi verkligen och vi var riktigt nära att ta PG. Under helgen har däcken funkat kanon och jag tror till och med att jag kan använda några av dem nästa tävling också, avslutar Jerker.

På tredjeplatsen finner vi mannen som aldrig är att räkna bort i Rally-SM, Mats Jonsson (Ford Escort WRC). Trots lite motorproblem så klarade han ändå att ta sista pallplaceringen i klassen. Även han på Pirelli K6.
– Annars funkade det bra hela tävlingen, Pirelli-däcken höll bra och vi klarade oss undan punkteringar och större problem så nu ser vi fram emot sprinten till sommaren, säger Mats.

Om man skall prata någon som har dominerat med segrar i en klass i Rally-SM de sista åren så är namnet på allas läppar Tobias Söderqvist (Toyota Corolla). Tobias tog nu sin tredje raka seger i årets serie i klassen Trimmat 2WD och har sista två åren vunnit alla utom två deltävlingar men det var en riktig kamp om det denna gång.
– Bilen, däck och annat allt har fungerat perfekt ännu en tävling. Vi gick ut i högt tempo med Pirelli K8 runt om och klarade köra till oss en ledning under fredagen, under lördagen fortsatte vi i högt tempo men utan några stora risker och nu med Pirelli K6 fram istället. Vi körde samma bakdäck från första sträckan till näst sista, då vi kastade om däcken, berättar Tobias.

En som går från klarhet till klarhet i Junior-SM för trimmade bilar är Volvofantomen Emil Karlsson (Volvo 940). Efter att ha satt bra tider hela helgen kunde han införskaffa sin första seger i årets Rally-SM, självklart på Pirelli K6-däck. Tvåa i klassen var en annan Pirelli-åkare, nämligen Niklas Karlsson (Volvo 940).
– Det lönade sig att vara kall och köra taktiskt, det var ett väldigt tufft rally, berättar Emil.

Övriga noterbara resultat från Pirelliförarna i South Swedish Rally: Det var Pirelli på både andra och tredjeplats i klassen Otrimmat 2WD, där Christoffer Jacobsson (Ford Fiesta R2) blev tvåa och Johan Holmberg (Ford Fiesta R2) blev trea.

Pressrelease från Pirelli.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *