Favorittryck på ledarna i otrimmat

Sex anmälda i Otrimmat 2WD och fem i Otrimmat 4WD. Tabellettorna Anders Åberg respektive Jacob Jansson får bära favorittrycket.

Visserligen hade Anders stora bekymmer med bilen, och därmed genast också med Jonas Bodin i Karlskrona. Slutade först på femteplats.
– En strulig tävling rakt igenom, så vi hängde inte med alls, suckar Anders.
Först tappade han minuten på att servon försvann. Sedan misstände hans Peugeot 208 R2 kraftigt på SS 7 och 8.
– Det var en vevlägesgivare som inte gav rätt signal. Då kände vi oss rejält nedslagna, fast det bara var mitt i tävlingen.
Lösningen blev att ändra lite i inställningarna och vips vann han ett par sträckor och var bara 0,5 efter Jonas Bodin på power stage.
– Vi hittade tillbaka, och är laddade och förväntansfulla inför Gävle!

Det är också Jonas Bodin, forne elitåkaren i motocross. Han ”dundrade fram” i SSR som gammal rutinerad rallyåkare.
– Men de åker ruskigt fort juniorerna! Vi försökte jämföra oss med dem, och då har vi mycket kvar att hämta innan vi når det tempot. Men vi ska allt försöka, säger Jonas.
Mikael Jirvelius var fyra i Karlskrona och tog sista PW-poängen. I helgen vill han gärna upp på pallen, speciellt då inte tabelltvåan Joakim Hiljeström kommer till start.
Det gör däremot Johnny Andersson, samt Skutskärs Andreas Engberg (bor i Gävle) och Almunges Stefan Gustavsson.
– Jag bor en kilometer från I14, så jag vet hur det ser ut. Men det häftiga blir alla kompisar och familjen som ska ut och titta, säger Andreas.
Han kör samma Clio han totalskrotade 2012, fast med mycket jobb emellan förstås.
– Vi ska bara ha kul, och har en egen liten buss som går från Gavlerinken ut med folk, fortsätter Andreas som till sin hjälp i bilen har Christian Holmudd.

I fyrhjulsdrivet är Jacob Jansson i en klass för sig tillsammans med Stefan Gustavsson.
– Det farten har inte vi än, utan måste vara realister och jobba långsiktigt. I Gävle ska vi försöka åka på i vårt tempo och ta oss i mål med grejerna, säger Emil Carlsson, på delad silverplats i dagsläget.
I Karlskrona körde han sönder en drivaxel redan på SS2 och fick 25 minuter i baken redan från början.
– Inget man blir så taggad av, utan vi fick ställa in oss på att åka runt.
Vilket han och Magnus Nilsson gjorde, och knep en extra poäng på sista. Ett pinnhål högre i resultaten kom de, då Micael Jakobsson förlorade bromsarna då en slang gick av och han besökte diket i 140 blås. De krökte ett ramben, bärarmar och stötdämpare.
– Ja, det blev mycket verkstadsjobb, men bilen bli klar idag (läs onsdag), säger Micke.

Markus Hällbo gör ett nytt försök i SM. I Östersund kom han bara en sträcka innan han insåg att nattens skruvande inte innefattat att dra åt ett bromsok ordentligt. De fick snabbt vända söder ut igen.
– Men Gävle bara måste prioriteras! De riktiga skogsbilvägarna är nästan magiska! Inget knixigt runt stenar, som om någon bock gått och pissat och sedan har någon byggt väg efter det. Nej, bättre än så här blir det inte, säger Markus.
För att skaka rattrosten ur skorna ska han till Hofors och testa redan i morgon onsdag.När det gäller Mats Svenson kan man verkligen snacka om SM-comeback. 1981 blev han nio totalt i Standard A med en Opel GTE. Efter ett långt uppehåll har han kört historiskt, men kommer nu i Patrik Sandells ex-EVO X:a.
– Vi har bara provat den i ett par sprintar, så det är ovant med fyrhjulsdrivet. Det ska bli kul att få prova SM med en sådan här fin bil, säger Mats.

Bildtext:
Emil Carlsson ser realistiskt på Rally Bilmetro och ska ta sig i mål i sin takt. Är tanken. I SSR gick en drivaxel sönder redan på SS2 och han tvingades starta om med 25 minuter extra i tidstillägg. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *