Fight att vänta bakom P-G

P-G Andersson är given favorit i helgen. Men bakom blir det fight, framför allt om tredjeplatsen.

Störst klass i Rally Bilmetro är Trimmat 4WD med 19 deltagare. Och det är där P-G kommer i lånad Skoda Fabia WRC. Han har redan deklarerat att han är mycket nöjd med genomfört test.
– Han blir svår och en rejäl tempohöjare. Men sedan är det vi, för det känns som vi har gjort de förberedelserna vi ville och allt funkar som det bör, säger Jerker.
Fyra testmil och fem som föråkare har han hunnit med. Samt en lyckad motorcykelmässa i Göteborg (därför åkte han inte i Piteå).
– Jobbet har tagit en del tid. Men det gör ingenting när man har så kul jobb, fortsätter Jerker.

Sedan är det en öppen historia. Flera välkända SM-namn återkommer eller har inte så många mil i bilen: Martin Berglund har äntligen fått sin Mitsubishi R5, Niklas Hägg i en Skoda Fabia S2000, Eddie Hörbing i en Fiesta R5, Markus Theorin i en EVO VII, Stig Andervang i en ålderstigen Escort, och 2011-års vinnare av Vinterpokalen, Peter Appelskog.
– Men nu ska jag köra Corollan för hela firman har tjatat på mig, säger Peter.

Den testade han för exakt ett år sedan i just Vinterpokalen, men åkte hem efter fem sträckor.
– Då hade jag tröttnat på bilen och allt tekniskt strul. Nu har vi fått hjälp av Jimmy Joge och säger han att bilen är okey är den det. Men jag skruvar inte upp några förväntningar utan ska bara ha kul, säger Peter som har brorsan Henrik i högerstolen.
En som börjar känna sin Peugeot 208 R5 är Björn Adolfsson.   Den var ny till Sandviken förra året. Sedan fick det bli karossbyte efter en tur till Estland.
– Vi är mest spända på det vita. Vi skulle ha åkt i Ludvika, men det blev ju inställt så nu får vi hoppas att vi kan ändå, säger Björn.

Något som inte Niklas Hägg hade förutsätt var att det skulle ta tvärstopp uppe i Piteå. Ett kardanrör gick av och rakt ner i isen.
– Det kunde ha fastnat i nåt och gjort betydligt större skada. Nu var det enda som hände att det var slutåkt tidigt, säger Niklas.
Ett fabrikationsfel där en svets hade gett vika. Nu får han låna ett rör av Glenn Egon Ström, som han köpte bilen av.
– Det kändes riktigt bra innan, och som att bilen passar mig. Men det är jättesvårt att säga hur det kommer att gå. Vi får göra vad vi kan och se hur långt det räcker, säger Niklas.

Theorin har skaffat EVO VII:a och vann onotade Novemberskölden med den.
– Vi skulle testa på snö förra helgen men mildvädret kom emellan. Jag trivdes i bilen från första metern, så en topp fem-placering innan Gävle är slut vore jättekul, säger Markus och fortsätter:
– Men i första hand ska vi se till att ta oss igenom vintertävlingarna och se det som ett läroår. Sedan ska vi testa stort inför grussäsongen och sen ska det laddas!
Rutinerad som få och i beprövade grejer kommer Mats Jonsson och Johnny Johansson. Alltid med  i topp om någon av de modernare bilarna krånglar. Eller någon förivrar sig, för det gör sällan den kolugne Mats. Honom kan ingen räkna bort.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *