Flera fighter i stora fighten

En huvudfight mellan Pontus Tidemand och P-G Andersson, och en mellan Tobias Johansson och Mattias Adielsson. Och så medaljstriden där Thomas Thunström, Niklas Hägg och Michael Wikström är aktörerna.

Bäst utgångsläge i Trimmat 4WD har Thomas Thunström i sin Citroën DS3 R5. Det är tredje säsongen han kör bilen, och nu är de bästa kompisar. I fjol var han tvåa i Linköping, hans bästa resultat då. I år vann han i Gävle och gick upp i ledning efter Kolsvarundan, då Michael Wikström fick bryta.
– Som jag ser det blir det fyra tävlingar i en i Linköping, bara i vår klass. För oss är det bara bra om Pontus och P-G plockar viktiga poäng från dem vi måste hålla bakom oss, säger Thomas.
Den ”första”  kampen ser han mellan just Pontus Tidemand och P-G Andersson. Att de troligen lägger beslag på 25 och 18 poängarna.
– Sedan blir det en fight om tredjeplatsen mellan Tobias Johansson och Mattias Adielsson. På nästa nivå fartmässigt kommer vi som i dagsläget ligger på medaljplats, och där är det viktigt att vi är med från första metern, fortsätter Thomas.
Dessutom är Mattias fyra, och skulle han plocka full pott, 28 poäng plus de tio han får om han rullar ner från startrampen, då kan han nå guldet. Förutsatt att topptrion har en dålig helg.
Den fjärde fighten är den mellan alla övriga i den 20 man starka klassen.

Som alla vet var P-G Andersson anmäld till Kolsvarundan i Johan Eklöfs nya Skoda Fabia WRC. Men tvingades avstå på grund av papperskrångel.
Alldeles, alldeles hundra är det inte i skrivande stund heller, men betydligt ljusare. Bilen kommer med största sannolikhet att vara försedd med lettiska skyltar till ESR.
– Vi står nog chanslösa mot Pontus, jag har ju inte kört rally på hela året. Men kan vi vara i närheten så får jag vara glad, säger P-G och fortsätter:
– Det ska i alla fall bli skitkul med East Sweden Rally!
I Kolsvarundan segrade Tobias Johansson. Marginalen till Mattias Adielsson var 4,4 sekunder.
– Min spekulation är att P-G vinner, för hans bil är vassare än den Pontus har. Sedan vill jag komma trea, en minut efter Pontus. Och så öka avståndet till Mattias så att det den här gången blir 5,5 sekunders marginal, säger Tobias med ett skratt.
Han skruvar febrilt för att få ihop en ny motor till sin Mitsubishi. Efter att han vann Gruvrundan totalt, fanns det i princip ingen kompression kvar.
– Det saknas lite delar fortfarande, men det bara ska vara klart till helgen, säger Tobias.

Hemmafansen får sätta sitt hopp till Joakim Längberg, som åkt ganska mycket i år utanför SM med sin Mitsubishi EVO VII. Var fyra nyss i Gruvrundan. Det enda som kan störa uppladdningen är att ett nytt barnbarn är på väg, så sonen Dennis kan bli ersatt i högerstolen. Förra året fick de bryta efter att ha slagit bort ett hjul på SS6.
– Det ska vi inte göra i år! Men det är ett tufft startfält, så topp fem är detsamma som att man får vara jäkligt nöjd, säger Joakim.
Han om någon, med licens för Linköpings MS, vet att det är lite speciellt med de östgötska vägarna.
– Det är nog krokigare här än det är annars på SM, och sten i kanter. Inte motorväg direkt, säger han.
Ett brutalt möte med både skog och sten fick Niklas Hägg förra året. Till Kolsvarundan hyrde han en Fiesta R5 och den ska han fortsätta medaljjakten i även kommande helg.
– Vi har bytt en turboventil och testade i Strängnäs i helgen, så nu kändes det mycket bättre, säger Niklas.
För att nå guldet måste han vara före Thomas Thunström.
– Helst ska vi ha ett par emellan också, så det är tur att vi är många i klassen, konstaterar Niklas.
Samma sak gäller förstås för Michael Wikström. Han ledde länge tabellen, men fick bara sex poäng med sig från Gävle och nollade i Köping då han slog bort ett hjul.
– Vi bänglade till det. Tyckte inte det gick för fort, men det var extremt halt ute i modden där jag tappade ut bakänden, säger Micke.
Nu måste han jaga framåt för allt vad R5:an håller, och se upp bakåt så inte Adielsson går ifatt.
– Det är ju inte så jäkla kul, men vi hade det väl alldeles för behagligt innan. Nu är det inget annat än att trycka ner så mycket man orkar som gäller, konstaterar Bodens SM-express.

Bildtext:
Thomas Thunström är fullt medveten om att det blir att hålla högsta fart redan från början för att kunna hålla undan och ta guld i Trimmat 4WD i helgen. Foto: www.fredproduction.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *