Förändrad startordning i Rally-Sm 2016

Fjolårets mästare i R2, Mattias Ledin, ser mycket positivt på att klassen i kommande säsong får starta direkt efter JSM i varje deltävling. Det kommer att öka antalet startande anser han. Foto: Annemo Friberg

Reglerna för Rally-SM 2016 är publicerade. En av nyheterna är att Otrimmat 2WD (R2) kommer att starta närmast efter JSM-fältet i varje deltävling.

Precis som förra året går JSM ut allra först. Under premiären i Sandviken är det de otrimmade ekipagen (R2), som får lägst startnummer. Därefter följer de trimmade. Till Östersund råder det omvända, där går juniorerna i trimmade bilar (R3) ut först. Med klassens långsammare förare först, och snabbast längst bak.
– Det blir rättvist och ingen behöver gå ut först varje gång, säger Lars Mattsson, styrelseordförande i South Swedish Rally AB.

Avdelningen seniorer inleds med R2, i samtliga deltävlingar. Här gäller dock att den som var snabbast under 2015 startar först, mindre snabba längre bak.
– Bland det smartare jag hört på länge! Vi är en majoritet som tycker att det ska se ut så, och det kommer med säkerhet att få upp startfältet i Otrimmat 2WD, säger Mattias Ledin, årets mästare i klassen.

Efter ett uppehåll p
å några minuter följer R5, det vill säga Trimmat 4WD. I alla fall i Sandviken.
– Precis som för juniorerna väljer vi att variera så att ingen klass behöver var sist ut jämnt. Eller först för den delen. Men seniorerna får starta med snabbaste förare först i samtliga klasser, säger Lars Mattsson.
I Sandviken avslutas fältet med R3-orna (Trimmat 2WD). I Östersund är det den klassen som går ut efter JSM och R2. Istället får Otrimmat 4WD (R4) avsl
uta fältet då. För att sedan gå ut direkt efter R2 i South Swedish Rally.

Med den nya, varierade startordningen försvinner möjligheten att seeda om fältet till dag två.
– Därigenom underlättar vi för publik och media som lättare kan följa med i programmet, säger Lars Mattsson.
Själva seedningen kommer att göras i tre steg. Först görs en grov av den som tar emot anmälan, sedan finjusterar Berndt Carlsson, Linköpings
MS, erfaren förare och banläggare.
Därefter har arrangören möjlighet att placera in lokala förmågor som gör inhopp i mästerskapet.
Ytterst är utskottet/SM-arrangörsföreningen ansvarig och ska ha godkänt anmälningslistan innan den publiceras.


Startordning Rally-SM 2016
1.
Sandviken/Gävle: JSM: R2,R3   SM: R2,R5, R4, R3
2. Östersund: JSM: R3,R2   SM: R2,R3, R5, R4
3. Karlskrona: JSM: R2,R3   SM: R2,R4, R3, R5
4. Hässleholm: JSM: R3,R2   SM: R2,R5, R4, R3
5. Linköping: JSM: R2,R3   SM: R2,R3, R5, R4
6. Uppsala: JSM: R3,R2   SM: R2,R4, R3, R5

Mästerskapsregler Rally 2016 finns i sin helhet på:
http://web.sbf.se/regler/up/2/RY_SM-16.pdf

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *