Första segern i 2WD för Flodin

Patrik Flodin tog i helgen sin första SM-seger i Trimmat 2WD. Tillsammans med Göran Bergsten kammade han hem sju av de elva sträckor som kördes.

Runt Millebygden Arena var det Kristian Johansson i topp. Han och Fredrik Livh tappade visserligen ett par sekunder under andra varvet, men det var få som förbättrade sig utan de flesta valde att försöka klara sig helskinnade från de stenar som tittade upp i spåret.
– Vi körde sönder en fälg men konstigt nog klarade vi oss från punktering, sa Elias Lundberg, som den här gången slutade på fjärde plats med den gula 940:an. Sträckseger på SS11.
För i täten ångade Kristian på. Han körde visserligen på en höbal på SS5, och fick kosmetiska skador. Men då började motorn hacka.
– Jag är så dj-a besviken! Vi hade behövt den här segern och motorn har bara gått vintertävlingarna, suckade Kristian, för att lägga till:
– Det är också fruktansvärt ont om tid till Askersund och massor att göra på jobbet, så risken är att jag inte hinner.
Ny suck.

En som for fram som om ingenting hade hänt var Robin Sandberg. Snabbast på SS2, och i rygg på Kristian fram till fjärde sträckan där han tappade dryga halvminuten. När han och Mathias Bengtsson slog sönder en bärarm på SS11 hade de åter klättrat och låg fyra. Helt fantastiska att de rehabiliterat sig så väl och direkt hittade tempot i den nybyggda Corollan enligt nya Grupp H-reglementet. För den var i princip klar i sista sekund till besiktningen.
Även teamkollegan Jonas Kruse fick ge sig, då motorn i Volvon inte ville längre.
Betydligt bättre då för bakhjulsrutinerade Jonas Åkesson, som sträcka för sträcka tog mark med i sin nya Corolla.
– Trodde inte det skulle gå så bra med både ny bil och kartläsare, men jag stortrivs och känner redan att jag litar på bilen, sa han.
En sjätteplats blev det för Jonas och Andreas Martinsson.

Från SS4 och in till målet på torget i Älmhult var det Patrik Flodin i ledning med Johan Andersérs splitternya BMW. I vintras gick det också riktigt fort innan något tekniskt gav upp.
– Jag har verkligen kämpat för den här segern. Vi har haft en hel del problem tidigare, bara småfel egentligen. Men idag gick det verkligen som tåget, säger Patrik.
Segermarginalen kunde till slut summeras till 49,7 sekunder.
Tvåa blev ”inhoppande” Daniel Wall/Lina Jonasson.
– Det är svårt att få tid till allt, men jag har tänkt köra Sydsvenska Mästerskapet och där ingår ju två SM-deltävlingar, säger Daniel.
Han var snabbast över SS8 med sin till det yttre lite slitna 240 (men den går som tåget), tätt följd av Stefan Alenmalm.

Trollhätteföraren Alenmalm hade bland annat forne guldmedaljören Kristoffer Karlsson i sin stab, och med Ida Bood i högerstolen gick SSR från fredagens sjundeplats till en pallplats. Visst, det var många som bröt men de var med sin blåa 940 bara femton sekunder efter Wall och halvminuten för Lundberg. Femma Johan Green, bästa framhjulsdrivna ekipage.
I SSR är det alltid många som vill mycket och stenarna trängs längs vägkanten. Förutom redan nämnda fick Oskar Sundell ge sig när en bärarm brast redan på SS1, Mattias Olsson åkte av och Hans Johanssons Volvo vägrade helt enkelt fortsätta. Mikael Ericsson var tillbaka och efter en stabil körning såg det ut att gå deras väg, men dessvärre lossnade en bult till länkarmsinfästningen och det var slutåkt. Kristoffer Thörjesson var missnöjd med tiderna på de inledande sträckorna (bor granne med Millebygden) men spiken i kistan var när motorn i Astran gav upp.
Ytterligare en handfull förare fick bryta i Trimmat 2WD.

Bildtext:
Äntligen höll det tekniska hela vägen för Patrik Flodin och Göran Bergsten. Seger i Trimmat 2WD. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *