Göran Björklund, Newsroom, får PR-ansvaret för Rally-SM

Samarbetsorganisationen bakom Rally-SM, MAS, stärker upp med professionell hjälp. Det är Göran Björklund, PR-konsult och partner på content- och PR-byrån Newsroom i Göteborg, som getts i uppdrag att ansvara för Rally-SM:s PR-/pressarbete säsongen 2019 ut. Totalt fem deltävlingar.

Detta efter att Annemo Friberg, Annemotor, avsagt sig uppdraget.

 

– Vi är glada över att kunna engagera Göran för mästerskapets PR-arbete. Han har förmodligen landets mest omfattande CV inom svensk och internationell motorsport-PR. Dessutom har han alltid tänkt utanför den vanliga boxen för motorsport-PR, säger Lars Mattsson, ordförande för MAS.

 

Newsroom är en kommunikationsbyrå med omfattande uppdrag inom fordonssektorn.

 

Enbart inom rally har Göran Björklund speciellt utfört PR-uppdrag åt Toyota Team Europe, Lancia Martini Racing, Camel Motorsports, Subaru-ProDrive, Renault Team Sweden, VW Motorsport Sweden, Ford M-Sport samt ett stort antal av rallysportens sponsorer såsom Clarion, Castrol, Ericsson med flera.

 

Tillsammans med dåvarande chefen för SVT-Sport, Remy Nilson, lade Göran grunden för TV-sändingar från Rally-SM och dagens WRC-rapportering i SVT.

 

Under senare år har Newsroom arbetat med att utveckla Rally Sweden till en kommersiell mötesplats även för svensk fordons- och leverantörsindustri. Detta på uppdrag av leverantörsorganisationen FKG och med stöd från Tillväxtverket.

 

Göran Björklund har även varit aktiv som rallyförare under 90-talet i Volvo Original Cup.

 

MAS-uppdraget avser att skapa publicitet som främjar svensk rallysport kring tävlande, tävlingar och övrigt relevant inför, under och efter tävlingar samt sprida detta till nationell media.

– Inledningsvis handlar det om att kvalitetssäkra och koordinera kommunikationen, att ge rally-SM en medial plattform, förklarar Göran Björklund.

 

Bild: Göran Björklund, PR-konsult Newsroom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *