Hård konkurrens i Trimmat

Med ny bil får Mats Jonsson gälla som favorit i Trimmat 4WD i Söderhamn, säkert dock hårt uppvaktad. Av de 49 anmälda i 2WD är Kristian Johansson helt inställd på seger, även om konkurrensen är svår.

2WD. Kristian testade tävlingstempo i Offerdalingen och vann klassen, tvåa totalt.
– Det var bra träning, för det var besvärligt att åka efter de smala Appendix K-bilarna, säger Kristian.
Många har höjt på ögonbrynen över hans bilbyte, från Golf till Swift.
– Ja, men jag fick chansen till en nyare bil, som det är lättare att få tag i grejer till. Dessutom är väghållningen suverän och jag är jätteförvånad över hur bra 1600-motorn går, fortsätter Kristian.
Efter fjolårets silver vill han åt guldet. Trea då var Johan ”Kalle” Green. Även han har bytt bort Golfen, och kommer i Per Göthbergs forna Corolla.
– Tanken är att växla upp lite, och bronset får gärna bli ädlare. Tidsmässigt ska vi vara närmare i alla fall, säger Kalle som råkade ut för transmissionsproblem i Bergslagsrallyt.
Pelle Wilén har redan ett par sprint-guld vinter och siktar förstås på ett lysande resultat även i Söderhamn. Han var nyligen till norska Rally Finnskog, men fick bryta med trasig drivaxel.
Thomas ”Lången” Pettersson var den som överraskande tog hem den korta SM-deltävlingen i Norrköping.
– Det brukar vara fördel framhjulsdrivet på snö och is, så jag tar det som det är, säger Lången.

Regerande mästaren i Otrimmat 2WD, Mattias Ledin, byter klass, och värste rivalen  Johan Holmberg, dammar av sin Astra för att också bli farlig i trimmat.
Flerfaldig medaljör i Sprint är Andreas Sjölander, så där ska det också gå undan under kvalet. Och så Robin Sandberg i en nyinköpt Corolla. Farlig i Corolla är även Andreas Israelsson, sjua totalt och bästa 2WD nyligen i Bergslagsrallyt. Johan Carlsson vill definitivt röra om i grytan med sin Citroën DS3 R3T.
Till det ett helt knippe sladdglada Volvoåkare, där Thomas Lahti kommer ända från Boden med sin 940 EVO. En flitig chaufför som kört Volvo sedan 1989.
Betydligt färre rallymetrar har Emil Lennartsson tillryggalagt. Men ett par SM-brons har MK Speed-föraren i Rallycross (max 2400cc). Då i en vit 240, nu har han köpt en 940.
– Jag har kört mycket is här hemma i Sorunda, men det har ju bara varit på skoj. Nu blir det på riktigt så förhoppningarna om framgång är noll. Men det ska bli kul, säger Emil som hade ett uppehåll förra året.
Bland alla Golfar, Corollor och Oplar finns också en BMW Compakt. Den rattade Patrik Flodin med bravur i Uppsala, innan han krafsade loss väl djupt nere i ett dike. Men före det var han uppe och högg i täten, något han vill upprepa på ”hemmaplan”.
Det kommer att bli en hård SM-deltävling, och de 25 som lyckas gå till semifinal får ännu en tuff dag på Helsinge Motorstadion. För att ta en finalplats gäller att vara topp tio i 2WD efter semin.

4WD. Fredrik Åhlin får inte fram någon bil, och tvingas avstå. Men landslagets Mattias Adielsson kommer, totaltvåa i Rally Uppsala förra året och precis hemkommen från Monte Carlo-rallyt där han genomförde träningen. I Söderhamn ska han köra en Ford Fiesta R5.
– Längtan efter att köra är obeskrivlig och det ska bli så roligt, konstaterar han.
Hårt motstånd möter han i superrutinerade Mats Jonsson, som köpt Johan Eklöfs Skoda Fabia WRC. Mats inte bara jagar ett guld, utan två för att nå upp till totalt jämna 20 stycken!
Av 32 anmälda går 15 vidare från SM-delen till Sprinten. Till den skaran bör rutinerade killar som Niklas Hägg, Michael Wikström, Thomas Thunström och SM-comebackande Johan Rudengren ta sig. Från grannbyn Ljusdal kommer Patrik Åkerman med sin Mitsubishi EVO 8 för att åka fort, totaltvåa i Bergslagsrallyt efter Thunström. Efter att inte ha suttit i en rallybil på femton månader är Robin Friberg tillbaka i en ombyggd Mitsubishi 9:a. Trots uppehållet var han fyra i Bergslagsrallyt. Så förväntningarna på sprinten har skruvats upp, faktum är ju att i den första i Falun var han trea med en ren Grupp N-bil.

Niklas Hägg har köpt grejer av Even Management, och är inte sträckan alltför rak (vilket arrangören utlovar att den inte är) bör han blanda sig i leken.
– Vi är i stort sett färdiga för start, sa Niklas co-driver Christer Carlsson redan för ett par veckor sedan. Det sista som saknades, och som givetvis strulade, var ny tank då den andra blev överårig.
Joachim Borg var femma förra året i Piteå. Nu gör han en spännande start i en Mini Cooper WRC, med vilken han var femma i Bergslags.
Björn Adolfsson lär heller inte spara på krutet. En rutinerad herre som placerade sig mitt emellan Åkerman och Friberg som trea i Bergslagsrallyt.
Som vanligt gäller att SM-poäng delas ut klassvis för svenskt mästerskap i rally efter lördagens kval. De 15 bästa går sedan vidare till söndagen, och under dagen vaskas åtta finalkandidater ut.
Hela anrättningen varvas med rallycross på Helsinge Motorstadion.

 

Bildtext: Att Mats Jonsson bytt till en modernare bil gillades på Facebook av över 1200 personer på en halv dag. Foto: Lollo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *