Vild segerjakt i Trimmat

Förutsatt att allt papperskrångel som varit är uträtat och klart och P-G Andersson kommer så är han stor favorit till segern i Kolsvarundan. I 2WD är det fem potentiella vinnare.

Nu kommer P-G förhoppningsvis i en Skoda Fabia WRC, med samma ägare som till den han vann SM med överlägset 2016.
– Det ska bli grymt kul, jag är riktigt åksugen. Och de andra ska få gasa bra om de ska hänga med, säger P-G.
Men om nu något skulle krångla, finns det sannerligen ett helt koppel segerhungriga aspiranter bakom! Tobias Johansson vann alla sträckor i Gälve utom den då turboslangen hoppade av och sinkade honom i flera minuter.
– Känslan är som när jag var 18-19 år. Samma glädje för sporten, bara så mycket mera erfarenhet. Kolsvarundan blir kul och målet är att vinna! Men kommer P-G kan det bli svårt. Honom har jag den största respekt för, säger Tobias.

Jörgen Jonasson, Mattias Adielsson och Michael Wikström hade tidernas fight i Östersund och då vann Mattias. Gör han det igen?
Thomas Thunström är numera ett med sin Cittra och vill väldigt gärna blanda sig i täten. Att han sedan bara har tre poäng upp till Wikström gör att det blir extra tungt i högerdojan!
Niklas Hägg gav slaget förlorat när han rullade i Slottssprinten. Men han har tänkt om, och kommer i en av Alsdal hyrd Fiesta R5. Rätt tänkt – han har ju bara sex poäng upp till Wikström. Som i sin tur kommer i Bengt Thorsells R5:a igen, och nu har han tränat hemmavid i Boden så nu har nog även Micke blivit ett med den bilen.
En annan R5: a kör Eddie Hörbing, som tidigare härjat i SM-toppen och nu gör ett intressant återbesök. Tomas Bergman imponerade stort i Gävle då han ledde efter första etappen. Nu käkar han taggtråd inför sin andra ”riktiga” SM-start (han körde även sprinten i Söderhamn också och gick vidare till final).
Algot Öberg hyr också bil av Fredrik Alsdal, och trivs redan i bilen trots att han hittills haft en del tekniska bekymmer. Men tredje gången gillt! Fredrik har köpt en Fabia R5 och lär komma med den. Och Stig Andervang har äntligen fått ordning på sin Subaru Impreza så där lär det bli gasa av.
Det blir sannerligen en spännande resa i Trimmat 4WD i helgen.

Nästan samma svärm av segerhungriga finns det i Trimmat 2WD. Som att stoppa in fingret i getingboet och se vem som sticker först.
Ledande Martin Lundquist tappade viktiga poäng när han rullade i Gävle, och det fick konkurrenterna att stå upp. Revansch alltså, nu när Martin nästan har ”hemmatävling”.
Robin Sandberg segrade i SSR och var fyra i Gävle, och har bara sex poäng kvar att hämta in. Vilket han naturligtvis tänker göra. Pelle Wilén, Eskilstuna, är ytterligare fem efter. Rätta känslan och han kan visa ultrasnabba takter.
Kristian Johansson är en annan vi gärna vill se i gammalt gott slag.
– Det vill jag med! Vi åkte till Gävle för att vinna men tappade på varenda sträcka utan att förstå varför. Det var tungt, säger Kristian.
Nu har han uppdaterat stötdämparna och siktar stenhårt på att äntligen få till en bra tävling i Kolsva. Det har varit blandat tidigare, då han körde av där med Corsan i sin allra första SM-tävling och även bröt med Golfen då växellådan sade upp sig. Men för tre år sedan var han fyra, två minuter dock efter Victor Henriksson.
– Jag gillar vägarna, och studsar det bara rätt för oss ska vi vinna i helgen. Det måste vi om vi ska vara med och slåss om det i Linköping, fortsätter Kristian.

Han går ut som tredje bil i klassen efter Martin och Robin, men är ”bara” femma i SM-tabellen. Det återstår 56 poäng att köra om, så än kan mycket hända. Men Kristian har 31 poäng och behöver femton ytterligare för att ta sig upp till bronsplats. Som det ser ut i dagsläget.
Precis som Kristian har Andreas Sjölander två nollor förut. Men på grus har han två raka andraplatser, plus tre extra poäng från Gävle. Inte katten åker Andreas till Köping för att ändra den trenden till det sämre.
– Nej verkligen inte! Vi ligger i ett läge där vi måste ha en topplacering om vi ska ha något med det hela att göra på slutet, säger Andreas.
Han inser till fullo att han måste vara före dem som är före honom nu i tabellen.
– Att vi skulle ligga så pass bra till trodde vi ändå inte efter vintern. Då var det nära att vi lade ner vår SM-satsning, säger Andreas, som onekligen upplevt hur fort det kan vända i rally.

Det troliga är att det är de här fem som slåss om topplatserna i klassen. För de som skulle kunna hota bakifrån kommer inte till start. Annat än tiondeplacerade Jonas Åkesson. Han körde inte vintern, men har sedan rattat Nybe-Volvon till att bli fyra och femma. Teamkompisen Robin ligger på silverplats.
– Helgen är väldigt viktig för teamet! Den som vinner Kolsvarundan har ett fint utgångsläge inför finalen, summerar Jonas.
Nu vore det fel att räkna bort hemmaåkare som Håkan Långkvist, Fagersta, och Tobias Ytterbring, Kolsva. Rutinerade Långkvist har mängder med meriter och är en favorit, inte minst bland publiken, så snart han dyker upp i lokala tävlingar. Nu blir det tuffare motstånd, men omöjligt är det inte att han styr in sin 240 högt upp i listan.
Tobias har lagt ner mycket jobb på den Ford Escort Maxi Kit Car han köpte för flera år sedan.
– Vi har haft tekniska problem, körde bland annat sönder en motor. Sedan saknades det delar för att få den från asfalt till grus, berättar Tobias.
Nu blir Kolsvarundan hans fjärde start i år, efter tre deltävlingar i Svenska Rallycupen. Slottssprinten var han inte nöjd med, så nu har han ny låda och diff i bilen. Allt för att få med sig farten för att närma sig takterna från 2009, 2010 och 2011 då han vann rallycupen. Tobias har också ett JSM-guld från 1994.

Bildtext:
För en handfull förare i Trimmat 2WD är helgen extremt betydelsefull. Robin Sandberg och Mathias Bengtsson vann i SSR och det behöver de göra igen för att nå guldet. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *