Röjsel nöjd med SM-premiären

Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson styrde Ford Sveriges Fiesta R2 Ecoboost till en andraplats i rally-SM premiären i Gävle. Det trots planen att få mer rutin i nya bilen, skriver de i sitt nyhetsbrev.

Tävlingen bjöd på långa sträckor med fint före omringade av ett par decimeter snö. De totalt 11 mil som skulle köras på sammanlagt 7 stycken specialsträckor inleddes under fredagskvällen med en publiksträcka på travet i Gävle. Sträckan kördes som en så kallas superspecial där två bilar startar samtidigt och kör olika slingor. Daniel och Nicklas hade planen att ta sig igenom sträckan och ladda om för lördagen då rallyt skulle starta på riktigt. Detta var lättare sagt än gjort. Banan som skulle köras på travet hade flera brister i avgränsningarna mellan de olika slingorna. Daniel och Nicklas var en av flera som lurades och körde fel och fick backa. De tappade 20 sekunder och hamnade på en tiondeplats av 13 startande i klassen och fick ett tufft läge inför lördagen.

-Frustrerande när man gör sitt absolut bästa för att undvika misstag och så blir det fel ändå. Om så många tar fel väg på samma sträcka borde det göras något åt saken, säger en irriterad Daniel.

Lördagens första sträcka på 14 kilometer blev en ordentlig start på dagen. Nicklas och Daniel som hade lagt gårdagen bakom sig värmde upp med att vara snabbast i klassen.
Efter följde en 2 mil lång sträcka som bjöd på ett något halare underlag med mycket snö utanför spåren. Här var de också med i toppen trots att de tappade tid på ett par sladdar men hade tagit sig upp på en fjärdeplats i klassen, 14,6 sekunder upp till ledaren.

Mellan SS3 och 4 gjordes en service på bilen, som i övrigt gått utan problem hela morgonen.
Efter 2 mil långa SS4 tog de sig upp på en tredjeplats i klassen.
SS5 på 2 mil och SS6 på dryga 2.6 mil skulle bli ett tufft avslut på rallyt utan service mellan sträckorna.
På den första av de två snäppte Daniel upp sig lite extra och kände på bilen ordentligt i dom snabba partierna. Körningen tog dom upp på en andraplats i klassen och de hade nu 11 sekunder upp till ledaren. På transportsträckan mellan SS5 och 6 fick de stanna och skifta hjul mellan de varma framdäcken och något kallare bakdäcken för att inte få varmgång på den långa SS6. Pirelli-däcken höll i övrigt mycket bra genom hela tävlingen och slitaget var minimalt. Sträckan flöt på lika bra som SS5 och här var de återigen snabbast i klassen!

Efter långa tuffa sträckor i skogen skulle tävlingen trots allt avgöras på travets superspecial i Gävle. Då sträckan var den sista på tävlingen var det också sedvanligt en powerstage där bonuspoäng utdelades till de tre snabbaste. Med spänning startade Ford-ekipaget sträckan och tog sig runt alla hinder och hårnålar utan problem för att sedan passera mållinjen som tvåa i klassen och trea på sträckan vilket gav en extra poäng.

-Helt otroligt bra! Vi kom hit för att hitta bättre i bilen och bygga tempo. Jag hade nog kunnat gissa på en tredjeplats med en problemfri tävling men nu blev det en annorlunda tävling med en oväntad bra utgång! Bilen känns redan nu riktigt bra och jag kan lita på väghållningen, säger Daniel

Daniel och Nicklas tillsammans med sitt Fordteam tog därmed viktiga poäng för mästerskapet och gjorde det i stil med att göra en stark uppkörning under lördagen och blev även snabbaste Ford-ekipage!

Nu fortsätter äventyret med Rally Sweden som börjar på torsdag kväll kommande vecka där teamet ska visa upp sig bland världseliten.

Nästa deltävling i SM går i Östersund om tre veckor, då fortsätter jagandet efter fler poäng!

Pressrelease av Daniel Röjsel Motorsport

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *