”Krokigare än i fjol”

Tolv sträckor ingår i South Swedish Rally 2016, och powerstage är nummer tio. Det är sträckan Krysseboda 2, som startar inne i Emmaboda. Rejält krokigt inledningsvis, sedan snabbare.

Karlskrona med omnejd har rykte om sig att ha krokiga, stenkantade vägar. Riktigt så var det inte förra året. I år finns det däremot anledning att se upp!
– Håll ordning på var du har bilen. Det kan jag rekommendera utan vidare, säger Kjell-Åke Jönsson, tävlingsledare.
Powerstage är inget undantag. Speciellt inte de första 2,5 kilometrarna som svänger på ganska bra på liten mindre, enskild väg. Lite upp och ner. Sedan väntar allmän väg i ytterligare ett par kilometer, innan det smalnar av ner mot Emmaboda.
– Det är vårmarknad i Emmaboda samtidigt så vi hoppas dra lite folk från det ut på sträckan, för det finns många möjligheter att ta sig till den, fortsätter Kjell-Åke.

Krysseboda körs två gånger. Först går den dryga milen som SS8, så alla hinner ”reka” i fullt tempo, innan det är dags för omtag och powerstage/SS10.
– Om de kommer så långt ja, säger Kjell-Åke varnande.
Även Gunnar Barth vill uppmärksamma förarna på SS9, Flädingstorp på 19,8 km. Han skriver i noterna att ”Ojojoj, många lyft, kurvor och sten i kanterna.” I Småland och Blekinge finns inte bara sten, utan också stenmurar. Förutom träd.
– Den första milen på SS9 är inte att leka med, säger Kjell-Åke.
Men givetvis ska alla förhoppningsvis klara det med glans och komma till powerstage! Där det efter vägbytet strax norr om Emmaboda bär av norrut, återigen på mindre väg. Avslutningen är ganska snabb. Som vanligt får klassens snabbaste tre SM-poäng, tvåan två och tredje bästa tid en extra poäng.

Övriga sträckor då? Rosenholm, SS1 och SS3, är samma som förra året. Bara 700 meter kortare. Den andra fredagssträckan, Kråkerum, körs också två gånger. Även den gick förra året.
Efter nattvila väntar Hermansmåla, som också gick förra året, men åt motsatt håll.
– En helt annan väg då. Jag tycker nog att den blir lite besvärligare denna gång. Men det kanske bara är vad vi tycker själva, säger Kjell-Åke.
SS6 innehåller ett asfaltsparti mitt på som höjer farten, och sjuan Ellingsmåla har enligt uppgift ”allt”; snabbt, krokigt, större och mindre väg. Omväxlande.

Sedan är det dags för service på Emmaboda flygplats innan redan omtalade SS8 och 9 väntar. Ny service och förhoppningsvis skogen full av folk när powerstage startar 14.08.
Det 41:a South Swedish Rally avslutas sedan med SS11 Förlångsö och SS12 Viö, båda på mer än en mil vardera. Återigen varierande vägar, inklusive krokigt och bökigt. Från fin byväg till mindre enskild, privat väg.
– Karaktären på vägarna i år är mycket krokigare än i fjol. Det gäller att inte gena för mycket, för det kommer garanterat att straffa sig, avslutar tävlingsledaren Kjell-Åke Jönsson.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *