”Lången” skrällde i Norrköping

Ömsom sol, ömsom regn när Östgöta Bilsportförening bjöd på SM-deltävling nummer fyra i Norrköping. Fullt med publik och SVT på plats för att följa de 1600 meter som kördes två gånger. 

I JSM trimmat var Pelle Wilén nära att köra av redan i träningsåket, i vänstern efter utförsbacken. Men han sladdade upp på vägen igen precis innan det skulle ha tagit stopp. Och han lärde sig av misstaget. I första kvalet satte han sin bästa tid, då han tangerade Andreas Persson som åkt förbi ett par snäpp tidigare. De enda i klassen som gick under 1.28 och noterade 1.27,5.
– Det är för d-t rent ut sagt. Vi vet inte vad det är för fel, men den går inte ordentligt, suckade Andreas efteråt.
Istället för en ny superrunda fick han bryta. Då körde Pelle runt på 1.28,7, vilket var sex tiondelar sämre än Emil Karlsson. Men full SM-pott till Pelle före Emil och trea Jonatan Johannesson, som därmed är tillbaka med besked efter motorraset i SSR.
I tabellen utökade Pelle sin ledning, nu femton poäng före Emil. Andreas är kvar på bronsplats.
– Men nu är det kört. Det blir inget guld i år.
Säger Andreas med ny suck.

JSM Otrimmat såg nio ekipage till start, exakt lika många som i den trimmade klassen. Här var det tre som noterade tider under 1.29,0 och det var Jacob Jansson, Erik Telehagen och Sebastian Johansson. Allra bäst körde Erik med 1.28,2 men det var med minsta marginal han tog sig under en och en halv minut i första åket. Och med så kort och utslagsgivande bana gick inte det an. Delseger till Jacob före Erik och trea Sebastian.

Åt P-G fanns naturligtvis ingenting att göra i Trimmat 4WD, även om han föredrar sträckor lite längre än 1,6 km.
– Men jag hade förväntat mig att de skulle vara närmare. Jag trodde inte jag skulle vara tre sekunder före Jerker, säger P-G.
Båda förbättrade sig till andra åket, där P-G dundrade fram som den VM-förare han är på 1.19,2. Jerker rusade sin Subaru till 1.22,9. Med det var han inte näst bäst, utan både Niklas Hägg och Kjell Sandberg åkte på 1.22,3. Sammanlagt tog ändå Jerker andraplatsen, med Niklas närmast bakom.

– Vi har kört så fort vi kunnat. Att bli trea i det här sällskapet är vi riktigt nöjda med, säger Niklas.
P-G går med all sannolikhet mot en jordskredsseger i SM. Lika klar tvåa är Jerker med Mats Jonsson på bronsplats. I Norrköping fick han nöja sig med att bli sjua.

Den stora skrällen kom i Trimmat 2WD. Alla vet att Tomas ”Lången” Pettersson kör fort, men hur skulle han stå sig mot Söderqvistarna, Kristian Johansson, Andreas Sjölander och alla andra SM-rutinerade? Svar: Förträffligt!
– Jag trodde inte heller det skulle räcka mot de framhjulsdrivna, men vi har fått till bilen. Allt stämmer nu och det var verkligen kul, säger Lången.
Han var snabbast i första, med Tobias och Johan Green närmast sig. Men här handlade det om tiondelar där flera efterföljande låg precis på andra sidan 1.28. Det gjorde att det blev en strid på kniven till andra åket över den tekniska banan. Lången återigen snabbast, nu 1.26,7. Även Mikael Ericsson och Magnus Karlsson stod och körde, 1.26,8 för båda. Medan Kristian var så nära att rulla att han kom i mål med hjärtat i halsgropen. I och med det kammade han noll i SM-deltävlingen.

– Skit också, för nu är SM kört. Men jag får trösta mig med att bilen är hel, säger Kristian.

Tobias och Joakim utökade sin SM-ledning i och med att de var tvåa efter Lången. Trea Johan Green efter två nästan identiska åk, och med femton friska SM-poäng klättrade han även upp på bronsplats totalt.

Anders Karlsson var visserligen två tiondelar snabbare än Joachim Carlström i andra åket, men ”Jocke” lyckades med konststycket att köra exakt lika i de båda kvalen. Därmed har han ett litet grepp om SM-guldet inför Hässleholm, då han leder med 71 poäng mot Joakim Rydholms 59. Han och brodern Roger var trea i Norrköping, så Anders knappade in ett par poäng och ligger nu på 56 poäng.

För Christoffer Jacobsson blev inte Sprinten det han räknat med. Bra från start och runt på utsidan av speedwayovalen, men i ingången till folkracebanan studsade det till lite och tog i räcket. Efter det gick allt ännu fortare, som passagerare. Ett och ett halvt varv senare låg han på taket.
– Jag vet inte än vad som hände. Om någonting gick sönder, eller vad. Däcket ligger så emot att det går inte att se och vi har inte gjort något åt bilen heller. Den står kvar på kärran, säger Christoffer.
Betydligt bättre då för Mattias Ledin som levererade tider väl i klass med de trimmade. Full pott i SM, och så småningom silver i Sprinten. Tvåa i fjärde SM-deltävlingen i Otrimmat 2WD blev Johan Holmberg.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *