Luttrad Röjsel tvingades bryta

South Swedish Rally blev inte långvarigt för landslagsföraren Daniel Röjsel, tillsammans med co-drivern Mikael Johansson. De tvingades bryta med nylagad styrservo.

Tolv sträckor om totalt 12,5 mil skulle avgöra tävlingen, som startade med två under fredagskvällen följt av resten på lördagen. För J-SM tävlande ekipaget Daniel Röjsel och Mikael Johansson blev det ett kort rally, men ändå tillräckligt långt för att få ett kvitto på kapaciteten i deras Opel Corsa Maxi 6 KitCar.
De inledde med att vara fyra i klassen efter fredagens två sträckor, trots att vägen blev väldigt uppkörd och därmed inte riktigt lämpade sig för bilens förmåga. Likaså var de fyra efter lördagens första sträcka, SS3. Daniel började därmed förstå Opeln igen efter ett uppehåll på nästan två år sedan senaste tävlingen på grus, vilket han visade genom att vara fem sekunder snabbare än tvåan i klassen på efterföljande SS4, som mätte 12 kilometer.

På vägen tillbaka till Älmhult och service gick en ledning till styrservon sönder. Efter febrilt arbete att laga och byta ut trasiga delar fick teamet till slut kasta in handduken när tiden inte räckte till för att få fortsätta i tävlingen.

– Jag är härdad. Vet inte hur många gånger materialet svikit när vi har legat i topp i SM. Så jag är van, men det är klart att det hade varit roligt att fortsätta. Vi hade något bra på gång. Tråkigast för både oss och publik var nog ändå att inga ekipage tilläts av arrangören att starta om under hela lördagen, vilket brukar vara fallet i SM, och till och med i VM, säger en besviken Daniel.

Om tre veckor är de tillbaka igen då deltävling fyra körs i Askersund. Då är förhoppningsvis även Daniels ordinarie co-driver, Nicklas Edvardsson, på plats igen efter att ha fått stå över helgens tävling på grund av skada.

Källa/Foto: Daniel Röjsel AB

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *