Målet är att bli fler

Målet är att bli några fler, både vad gäller startande, samarbetspartner och arrangörer som vill anordna framtida SM-deltävlingar. Ett steg på vägen var fredagens möte i Gävle.

Vad händer nu, är frågan det finns anledning att ställa efter det öppna forum som anordnades i Gävle, efter fredagens rekognosering.
Innan något svar ges på vad som händer kan det vara idé att titta på bakgrunden.
– Rally-SM diskuteras alltid, och vi kände att mötet passade så bra i tiden, säger Stefan Thaleman, vice ordförande i MAS.
Tyvärr kunde han inte närvara personligen i Gävle, men han har sett den liveupptagning av mötet som gjordes.
– En fantastisk möjlighet jag tycker fler ska ta, om ni inte redan gjort det, ni som liksom jag inte kunde närvara, fortsätter Stefan.

Mötet tog drygt en timme och tretton punkter berördes, plus ”övriga frågor”.
– MAS, och många med oss, är ense om att SM-serien kanske inte är till för alla. Att mästerskapet är något mer än de tre bra serier som finns i övrigt. Lite som grädde på moset och därför den enda serien med rekognosering, menar Stefan.
Samtidigt är 68 startande, vilket det var i Rally Bilmetro i Gävle, för lite. Mellan 80 till 100 förare vore idealet för att hinna med minst tio mil SS. För att locka fler förare förs samtal med dels några av dem som redan kör mästerskapet, men också andra.
– Vi vill veta vad de som ligger på gränsen till SM tycker, vad som skulle få dem att ta steget upp. Eller återvända. Det är viktigt att få in deras reflexioner, de som har rätt bilar men ändå avstår SM.

Sjävklart så spretar också åsikterna. I den enkät som gjorts framgick tydligt ett önskemål om att köra alla sträckor på en dag. Så gör Sandvikens MK det, och får ett mindre startfält än vad förhoppningarna tände.
– Vi arrangörer jobbar hårt för att minska antalet dagar och komprimera banorna. Men det är inte helt lätt att hitta vägar, än svårare att samla dessa nära huvudorten.
Vad gäller finalen, Stefans ”egen” tävling, bara måste den vara minst två dagar, annars finns det inte en chans att ha hyfsat mycket mil, hinna reka samt avsluta med en bankett. Däremot kommer varken Kolsva eller Linköping att ha någon besiktning på torsdagen. All sådan verksamhet görs på fredagen, vilket betyder att mekanikerna kan anlända den dagen.

Att SM måste förändras är en sak. En annan är att mycket redan är bra, rekognoseringen till exempel som en stor majoritet på mötet i Gävle vill ha kvar. Likaså att SM erbjuder en längre bansträckning än övriga tävlingar (Rally Sweden och Midnattssolsrallyt borträknat).
– Vi får heller inte ha för bråttom, vi löser nog inte allt till 2018. Dessutom ska det vara framförhållning innan större förändringar verkställs, konstaterar Stefan.
Vad som kommer att hända inom kort är att samtliga däckfabrikanter erbjuds möjlighet att köpa in sig och vara med. Allt för att få in pengar så att kostnaderna kan kapas. En liten diskussionsgrupp är på väg att bildas, som ska stöta och blöta idéer om framtiden. Tänkbara medlemmar hämtas ur leden samarbetspartners, bilfabrikanter, någon SGA (sportgrensansvarig) och kanske också någon från utskottet.
– Vi har redan kontakt med ett par engagerade förare, och för oss i MAS är det viktigt att vi får med oss fler i diskussionen om framtiden, avslutar Stefan Thaleman, vice ordförande i MAS och tävlingsledare för East Sweden Rally i Linköping.

Bildtext:
Stefan Thaleman på plats i Karlskrona under South Swedish Rally. Förutom att han är tävlingsledare i Linköping är han också vice ordförande i MAS och brinner för att SM ska utvecklas och få något fler startande i framtiden. Foto: Annemo Friberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *