Målmedvetna team Nybe

Robin Sandberg gick för seger från första metern, Jonas Åkesson blev trea. Team Nybe hade all anledning att fira efter Kolsvarundan.

I den mån man kan säga att det är någons fel, så är det faktiskt Lena Bengtssons. Hon tyckte maken Mathias jobbade för mycket, och bara körde på.
– Hon ville att jag skulle skaffa en hobby, så jag hade något att bryta av med. Och eftersom jag hade åkt lite som kartläsare var valet enkelt, säger Mathias.
Idag står han där med två bilar i SM, Corollan i händerna på Robin och 240:an som Jonas rattar.
– Jag har alltid drömt om en 240 i rally, men nu siktar vi på en R5:a framöver. Men Volvon är första bilen och osäljbar som jag ser det, fortsätter Mathias.

Han började som snickarlärling i pappa Haralds företag och fick hastigt ta över efter några år då pappan fick ett cancerbesked.
– Det var en tuff period! I princip stod jag där dagen efter som arbetsledare med fem anställda.
Det var då han började han jobba jämt. Var aldrig hemma. Företaget Nybe växte och har idag 52 anställda som utför allt inom byggnation.
– Vi har fått en bra struktur på företaget, och många som gör arbetet åt mig numera, konstaterar Mathias.
Innan dess började blodtrycket skena, och det var då hustrun kom med den goda idén om en hobby. Fast han kör inte själv.
– Nej, bara ibland på någon teststräcka, men då får ingen titta på! Det är allt. Jag har åkt med så många att jag inser att jag är rätt kass som förare…

Först körde Hans ”Kräbblebodaexpressen” Johansson Volvon, sedan Rickie Borgström. När Rickie trappade ner för han skulle bli pappa kom Patrik Johansson in i bilden, vilket ledde till en R5-satsning som dessvärre rann ut i sanden.
– Då började jag tro att nu var det slut, att det inte skulle bli något mer, säger Mathias.
Men så ringde Robin Sandberg.
– Honom hade jag stått och tittat på i alla år då han körde Saab! En idol fast jag är ett år äldre, skrattar Mathias.
Med Robin i teamet tog arbetet med 240:an fart på riktigt. Bilen utvecklades körmässigt, och tiderna kom.
– När vi sedan hittade Corollan ihop med Robin, byggde vi på den under hösten för att köra SM 2017. Tanken var att Pekka (Svensson) skulle åka med, men de låg på mig och till slut tackade jag ja, säger Mathias.
– Jag tvivlade, för en SM-satsning var en helt annan division. Men nu lever jag min dröm!

I SM-premiären med Corollan blev det punktering redan i första åket. I Östersund kom de femma i snön.
– Då hade Volvon stått ett tag, men så föreslog Robin att vi skulle erbjuda Jonas Åkesson den så han följde med och testade hos Depå Grande.
Klart att Jonas tackade ja till att köra grussäsongen med team Nybes Volvo. I South Swedish Rally slutade han och co-drivern Joakim Karlsson fyra, precis utanför pallen – som toppades av Robin och Mathias.
– Det var stort!, säger Mathias leende.
I Rally Bilmetro var de fyra och femma, och därmed gick Robin/Mathias upp på andra plats i Trimmat 2WD med två deltävlingar kvar att köra.
– Mathias har en femteplats totalt i SM som bäst förut, och det bara skulle bräckas, inget snack. Annars har vi inte gjort vår läxa, menar Robin och fortsätter:
– Jag är privilegierad som får köra hans bilar, för han är minutiös i allt. Vi har så kul i teamet, och jag tror att alla känner att i år ger vi 100 procent!

Varpå det blev ny seger i Kolsvarundan och Jonas tog tredjeplatsen, samt sin första powerstage-poäng. För första gången kunde Mathias glädja sig åt att ligga i SM-ledning.
– Vi brukar skoja om det, för han vill ogärna framhäva sig själv och sätter du en mick under hans haka blir det enstaviga svar. Men i allt annat är han professionell, berättar Robin.
Planeringen inför 2018 är redan i full gång.
– Vi hoppas få ihop två konkurrenskraftiga bilar. Corollan är den ena, och så är tanken en annan, framhjulsdriven bil till Jonas, säger Mathias.

På lite längre sikt finns ett sug efter en R5:a, och att bygga upp med mekar och så, så att de kan slussa upp en junior.
– I år har vi fått in nya sponsorer som vill vara med, och vi ska träffa några juniorer här i höst. Planen är att Robin ska få dela med sig av sina erfarenheter, fortsätter Mathias.
Men allra högsta prio är att bärga en SM-medalj i Linköping. Tar de sig bara i mål är chanserna goda.

Bildtext:
Hela det glada Nybe-gäng som fanns på plats i Köping redan på torsdagen. Från vänster i bakre led: Magnus Johansson, Thomas Wallman och Bo Karlsson (som samtliga mekar åt Jonas) samt Åke Sandberg (som kollar oljan i fritösen, det vill säga sonen Robins Corolla) och Pär-Ola Ahlgren (mek åt Robin).
I främre led förarna Jonas Åkesson och Robin Sandberg, samt co-driverna Joakim Karlsson och Mathias Bengtsson. Den senare även ägare/VD för Nybe AB samt teamchef.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *