Röjsel avslutade på taket

Under helgens andra deltävling i rally-SM, Östersund Winter Rally, var Ford Sveriges Fiesta Ecoboost-ekipage Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson på väg mot en topplacering när de hamnade på taket under avslutande SS7.

Inledningsvis såg tävlingen lovande ut med bättre vinter än på länge, skriver de i ett pressmeddelande. Runt fyra till åtta minusgrader, flera decimeter snö och isbelagda vägar där totalt 11,6 mil skulle avverkas.
Daniel och Nicklas har de senaste två åren visat högt tempo på Östersunds snabba och rytmiska vägar men tvingats brutit med tekniska problem. Förhoppningen var att återigen plocka så mycket poäng som möjligt i klassen likt premiären i Gävle.
-Jag gillar vägarna i Östersund där det finns många inslag av snabba breda vägar med en härlig rytm som passar mina ”banracinglinjer” till spårval och jag har beviserligen kört fort här, säger Daniel.

Tävlingen inleddes under fredagen med en skogssträcka på cirka 2 mil som följdes av en kort publiksträcka inne på området vid Östersunds skidstadion. Ett stenkast ifrån publiksträckan var även serviceplatsen belagd, närmare bestämt vid Östersunds Arena.

På SS1 hade Daniel svårt att få rytm i körningen då minsta lilla felplacering av bilen gjorde att fästet försvann helt. Mycket lössnö låg på vägen vilket missgynnade ekipagets val av däckmönster inför tävlingen. De tappade dryga 8 sekunder på cirka 2 mils åkning.
På SS2, skidstadion, var en 800 meter lång sträcka med en uppvisningsdel i form av en åtta tänkt att ge publiken underhållning i samband med andra motoruppvisningar. Här var planen att ta bilen imål utan misstag i dom tekniskt svåra delarna. Ekipaget hade även äran att få köra framför gästerna till teamets VIP-event som arrangerades ihop med Bilbolaget där vildsvinskebab serverades.

Inför lördagens morgonetapp låg Daniel och Nicklas på en femteplats, cirka 11 sekunder upp till ledaren. Med en uppdaterad mappning från M-sport inmatad i bilens elektronikbox begav de sig ut på den första sträckan för dagen, som även var tävlingens längsta på 3.3 mil. Med en stabil körning var de helt plötsligt i klassledning efter att ha satt en topptid på sträckan som även räckte till en bra placering i totalen bland de tvåhjulsdrivna bilarna i tävlingen.

 -Jag är nästan lite förvånad själv. Tyckte det kändes som att vi körde en bra bit ifrån gränsen men jag antar att den här vägen passade oss och detta däckmönster på våra Pirellidäck då det knappt var någon lössnö på vägen likt gårdagen. Den nya mappen gjorde också att motorn gick renare i vinterkylan, säger Daniel.

Efter sträckan gjordes en service innan det var dags för två sträckor längre nord-västerut. De båda sträckorna, SS4 och 5, var också belagda med mycket lössnö. Daniel och Nicklas fick kämpa sig igenom sträckorna och tappade cirka 8 sekunder i en lätt fastkörning vid innerkanten i en hårnål på SS5.

SS6 var ungefär en halvmil lång. Här var planen att tappa så lite tid som möjligt inför den avslutande SS7 som innehöll snöfriare väg där de såg sin chans att ta igen förlorad tid.

Inför den avslutande SS7, klassiska Husås-Andviken, såg Fiesta-ekipaget sin chans att ta igen några placeringar på den närmare 3 mil långa sträckan och försöka ta bonuspoäng. Tempot var högt hela vägen fram tills ett parti där en lång öppen vänstersväng gick upp ur en svacka och avslutades med en tvär högersväng. Forden gick för full maskin på femmans växel och när Daniel bromsade i vänstersvängen för att komma rätt i efterkommande högersväng blev trycket på framhjulen i uppförsbacken så stort att bakändan tappade greppet. En intensiv sladd fick ett plötsligt slut när vänster framhjul skar i den hårda snövallen på innern och drog bilen längre och längre inåt för att sedan slunga iväg den i en piruett med en slutlig landning 30 meter bort, dock på taket. Nicklas och Daniel klarade sig helt oskadda men kunde inte fortsätta.
-Det blev en väldigt spektakulär upplevelse men som tur var landade vi mjukt. Allt hände väldigt fort och jag blev chanslös när bakändan tappade fästet. Hade bara bilen landad på hjulen hade vi kört vidare men nu blev den liggande uppochner ett tag och för mycket motorolja hann rinna ur, säger Daniel.

Allt kan hända i rallysporten och teamet är nöjda med helgen trots allt. Östersund bjöd på fin vinter, härliga fighter med motståndarna och nöjda gäster vid Ford-eventet.

Nu väntar ett uppehåll, i alla fall innan nästa SM-deltävling går av stapeln den 5-7 maj i Karlskrona, då klassiska South Swedish Rally körs. Innan dess kommer med all säkerhet teamet att köra en del tester på grus för att vara redo för sommarsäsongen.

Källa: Daniel Röjsel Motorsport

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *