Röjsel hade hoppats på mer

Starten på den tredje SM-deltävlingen i Karlskrona, South Swedish Rally, blev inte vad Daniel Röjsel tillsammans med Nicklas Edvardsson hade hoppats på. Det skriver de i ett pressmeddelande.

Redan på de inledande två sträckorna hoppade en tryckslang till turbon av.
15 mil på 12 sträckor skulle köras i det erkänt tuffa rallyt. Fredagens etapp innehöll två sträckor från förra året som skulle köras i två omgångar.
Daniel och Nicklas var positiva efter en bra rekognosering av sträckorna och Ford Ecoboost-teamet hade en väl förberedd Fiesta som väntade på start.

Redan efter några kilometer in på knappt 8 kilometer långa SS1 blev motorn helt orkeslös och samma sak hände på cirka 17 kilometer långa SS2, trots att ekipaget provat att få tillbaka tryckslangen igen.

Vid service innan sträckorna skulle köras en andra vända hittades inga mekaniska fel och det enda som fanns att göra var att ladda i en uppdaterad programvara i elektronikboxen. Teorin var att eloktrinoken stryrde laddtrycket fel vilket orsakade att turbon gav för mycket effekt vid vissa tidpunkter.

SS 3 och SS4 fungerade bilen helt problemfritt igen och Daniel och Nicklas kände hopp om lördagen trots att chanserna på en pallplats såg avlägsna ut.

Lördagens etapp kördes omkring Emmaboda med service på flygfältet. Omkring 10 mil SS återstod och målet för resten av tävling var att prova ut bilen ordentligt på grus och klättra några placeringar i resultatet. Tävlingen kom även handla mycket om däck för de tävlande men Ford-teamet klarade sig helt utan punkteringar och slitaget på Pirellidäcken var minimalt.

Först på 2 mil långa SS9 var Daniel nöjd med känslan i bilen och kunde börja lita på väghållningen och fästet. Avslutande SS12 var och förblir nog årets krokigaste sträcka i årets SM. Här fick Daniel och Nicklas avsluta på topp med en andratid i klassen.
Sammanlagt tog de sig upp från 12:a till 5:a efter fredagens missöde och lyckades även knipa en bonuspoäng på powerstagen, SS10.

-Vi tar med oss det positiva med topp tre tider på de flesta sträckorna och en utveckling körmässigt som har fortsatt hela tävling. Trots alla stenar i kanterna, smala passager och krokiga vägar klarade vi oss också utan punkteringar och utan minsta lilla skråma på bilen, säger Daniel.

Efter andraplatsen i Gävle, 0-poängaren i Östersund och helgens tävling ligger de 4:a i J-SM otrimmat men mästerskapet är fortfarande helt öppet med 4 tävlingar kvar. Nästa deltävling går i samband med SM i rallysprint i Norrköping den 12:e juli.

Teamet planerar in några tävlingar under SM uppehållet för att hålla ångan uppe.  Det är full fart på alla plan för teamet som börjar redan nu att titta på planerna för nästa år med allt vad det innebär och tanken är ett utökat program varför fler samarbetspartners nu bjuds in. Hittills har satsningen med Ecoboost Fiestan blivit jättebra och alla inblandade är väldigt nöjda men det finns plats för fler att vara med på nästa steg på den här fartfyllda resan.

Pressrelease av Daniel Röjsel Motorsport

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *