Röjsel helnöjd med R5-debuten

Landslagsföraren Daniel Röjsel, tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson, kom i helgen till start för första gången i Rally-SM:s högsta klass, trimmat 4WD. De gjorde det med bravur.

De visste att motståndet skulle bli tufft, till och med det tuffaste på många år. Medan Daniel hade cirka 20 mil i ryggen totalt i en fyrhjulsdriven bil kom några av de tävlande i klassen med ett helt Rally Sweden bakom sig med en längd av över 30 mil. Även om ekipaget Röjsel/Edvardsson gjort succé i bilen tidigare med totalseger i debuttävlingen var målsättning och fokus på att ha roligt och skaffa mer erfarenhet.
Den nästan 11 mil långa tävlingen, uppdelad i sju sträckor, startade ordentligt på fredagskvällen med en cirka 2,5 mil lång sträcka i bäcksvart mörker. Daniel och Nicklas kände på underlaget i den Ford Fiesta R5 de satt i för att få en bra känsla inför lördagen. I mål var de ändå fyra i klassen. Kvällens avslutades med en kort sträcka bland publiken på travbanan i Östersund.
Lördag morgon startade, likt fredagen, ordentligt med en 3,3 mil lång sträcka. Daniel och Nicklas fick problem med den eluppvärmda framrutan i bilen mitt på sträckan och sikten försämrades kraftigt. Trots det kunde de hålla en sjätteplats i klassen.
SS4 och 5 var av betydligt mer tekniskt och krokigt karaktär med snövallar på en och en halv meter. Här kände sig Daniel mer komfortabel med att prova bilens väghållning och kapacitet. Det gav resultat då de direkt tog en sträckseger på SS4, följt av en andratid på SS5.
Daniel innan på servicen innan SS6:
 -Börjar bli varm i kläderna nu. Vågade inte riktigt utnyttja bilen igår och på den första sträckan i morse. Karaktären på vägen under SS4 och 5 bjud in till mer vågad körning. Jag trodde däremot inte att första sträcksegern skulle komma så här tidigt med tanke på motståndet. Jäklar vad kul det är! 
SS6, den klassiska Husås-Andviken, på cirka tre mil är en favorit bland de flesta tävlande. Bred, kuperad och krokig väg byts av med smala stickvägar och kräver fokus och koncentration. Sträckningen var densamma som SS1 plus ytterligare en stickväg. Daniels förarutveckling visades tydligt när de var endast tre tiondelar per kilometer efter snabbaste jämfört med cirka en sekund per kilomteter efter snabbaste första varvet. Det räckte till en fjärdetid i klassen och förutom 2 bonuspoäng då sträckan kördes som en så kallad Power Stage, säkrade de en stadigt fjärdeplats inför avslutningen på travet, där de tog en andratid på sträckan.
 -Helt enligt planen och till och med över förväntan. Att kunna komma så nära Adielsson och Åhlin, som nosade på toppen i WRC2 under Rally Sweden är riktigt bra med tanke på den lilla erfarnehet jag har av en bil av denna typ. Trots att tempot har ökat stadigt hela helgen har körningen varit disciplinerad utan några onämnbara misstag. Jag är väldigt tacksam för att vi har kunnat göra denna tävling och mycket tacksam för allt stöd, sa en nöjd Daniel vid målgång.
Nicklas vid målgång:
 -Slutar inte imponeras av Daniels sätt att ta sig an de utmaningar han ställs inför. Han följde planen att från början försöka hitta rytmen och känslan för bilen för att allt eftersom försöka öka tempot. Redan på SS4 slog han till med att bli sträcksnabbast och på efterföljande sträckor var resultatet 2:a, 4a: och 2:a.

Att sätta sådana tider efter så lite tid i en R5:a, 20 mil i fjol och tre mil test inför denna tävling, är riktigt bra och bådar gott för framtiden.

Om ekipaget kommer till start i klassen resten av SM-säsongen återstår att se. Vad som är helt klart är att de ställer upp med samma bil i Svt-sända SM-veckan i Skellefteå om en månad där de ska vara med när medaljerna ska fördelas i Sprint-SM.
Pressrelease: Daniel Röjsel Motorsport

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *