Spännande slut gav Röjsel brons

Daniel Röjsel tillsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson kom till Uppsala och finalen i Rally-SM med ett betryggande försprång i tabellen på sin tredjeplats ända tills läget blev betydligt mer spännande på SS5.

Årets Rally Uppsala stod återigen som värd för finalen i Rally-SM där 11 sträckor på totalt över 10 mil skulle fälla avgörandet i många klasser.

I klassen för otrimmade bilar bland juniorerna handlade guldkampen om MK Kopparbergs Jacob Jansson och Wäxjö MS Erik Telehagen. Trots en del otur under säsongen för Daniel och Nicklas i deras Ford Fiesta Ecoboost låg de på tredje plats inför finalen och kunde inte plocka tillräckligt med poäng för att utmana om andra och förstaplatsen men hade god marginal bakåt i tabellen.

Tävlingen inleddes med två sträckor på fredagskvällen i mörker där teamet anordnat ett event tillsammans med Modins Bil i Uppsala på SS1, där gästerna blev bjuden på god mat i skogen och fick följa bilarnas framfart. Daniel och Nicklas hade det däremot lite bekymmersamt på sträckan då de tappade tid när en konkurrent som startade framför snurrade och stod på vägen. De lyckades därefter jaga ikapp lite tid på toppen i klassen under den dryga mils långa SS2. Inför lördagens 9 sträckor låg de trea i klassen, 10 sekunder upp till ledaren.

Lördagen inledde Ford-ekipaget bra och tog in 2 sekunder på ledaren efter 6 kilometer långa SS3. De satte ytterligare en topptid på efterföljande SS4 och kände att den så viktiga rytmen som behövs i rallyskogen började infinna sig. På den knappt mils långa SS5 hände det som inte fick hända. I en ganska tvär högersväng punkterades vänster framdäck vilket resulterade i att Daniel inte längre kunde styra Forden. De träffade en sten i diket och med följd av att hjulupphängningen vänster fram blev så skadad att de inte kunde köra vidare. Punkteringen berodde troligtvis på att de träffat en vass sten som legat på vägen några svängar tidigare. Besvikelsen var enorm och nu började spänningen om vem som skulle kunna ta bronset ifrån dom. Sebastian Johansson som låg närmast i tabellen bröt med motorproblem på sträckan innan och plötsligt gick mästerskapsfemman Eddie Lundqvist upp i ledning i tävlingen. Stod han som segrare i slutet av tävlingen skulle han ta hand om bronset med några ynka poäng och blev han tvåa eller sämre hamnade bronset hos Daniel och Nicklas. På SS10 åkte Eddie av vägen och var tvungen att bryta. Hela Fordteamet kunde därmed pusta ut och ta greppet om medaljen.

-Ren och skär otur att vi råkar ut för sånt här när det gäller som mest. Det är inte första gången vi råkar ut för yttre omständigheter och det känns så skönt att vi trots allt kan knipa en medalj i SM. Vi har definitivt visat att farten har funnits under säsongen och jag är så glad att det gick vägen, för vår och alla inblandades skull. Det har varit ett lärorikt och roligt år där vi har ställts inför nya utmaningar och varit med om många upplevelser, säger Daniel.

Det blev trots allt en lyckad avslutning på ett spännande rallyår där satsningen tillsammans med Ford och alla partners har skapat eko i rallysverige både i och utanför rallyskogen.

-När vi nu kommer att summera rallysäsongen 2016 tillsammans med Daniel & Niklas i Fiesta R2t Ecoboost så kan vi inte vara något annat än nöjda, säger Johan Paananen, Motorsportansvarig på Ford Motor Company AB. Tanken med hela det här projektet var att hitta ett nytt sätt att marknadsföra vår prisvinnande 1,0Liters Ecoboost motor samtidigt som vi stöttar en av Sveriges absolut främsta rally-juniorer i JSM. Och det har ju gått bättre än planerat. Tävlingsmässigt så har Daniel varit med i toppen och satt riktigt bra tider på sträckorna, höjdpunkten var nog ändå Svenska Rallyt där han körde till sig ett helt fantastiskt resultat. Något som till och med M-Sport uppmärksammade. Utöver själva tävlandet så har ju Daniel och Fiestan varit med oss på en mängd event ute hos många av våra Återförsäljare, och responsen på sociala medier har ju varit grym, avslutar Johan.

Trots att tävlingssäsongen nu är över återstår fortfarande en del spännande projekt innan 2016 är över!

Källa: Daniel Röjsel Motorsport
Foto: JS Motorsport Photos

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *