Givna favoriter i trimmat

Femton lika. Innan start i Östersund Winter Rally är det oavgjort i antalet anmälda i Trimmat 2WD respektive 4WD. Favoriter är förstås Tobias Söderqvist och P-G Andersson efter framfarten i Gävle.

Övriga fjorton tänker ta upp kampen. Och i den skaran finns förare som definitivt är beredda att kliva fram om P-G på något sätt tappar tempo.
Redan SS1 bjuder på dryga två mil i mörker, innan det korta publikprovet tar vid inne på skidstadion. Förhoppningsvis inför fullsatta läktare.
Sedan blir det till att vakna på rätt sida, för lördagen börjar med en över tre mil lång sträcka.
– När jag hängde på mer ljus är inte mörker något problem längre, och vi har trivts bra i I 5-skogen förut. Och långsträckan vann vi med 20 sekunder förra året, så P-G ska inte få det fullt så enkelt i Östersund som han fick i Gävle, säger Jerker Axelsson, regerande mästare.

I premiären var Niklas Hägg sensationell trea i sin nyinköpta Skoda Fabia S2000. En motorsvagare bil än den Fabia WRC som P-G styr, men med modernare väghållning.
– Det gick alldeles över förväntan! Så vi tänker ladda från första metern i Östersund. Med en tävling i ryggen kanske vi kan öka ytterligare lite, säger Niklas.
Fortsätta vara på pallen, det är konceptet.
– Det blir snabbare vägar i Östersund tror jag, och därmed svårare. Men vi ska försöka!
Niklas har annars laddat upp med att bygga servicebuss. Den gamla köpte Jocke Carlström (vinnare av Otrimmat 4WD i Gävle).
– Jag var till Östersund i tisdags och köpte en annan. Den bygger vi på nu, halva nätterna, säger Niklas.
Andra som kört in sig på sina bilar och kan bli svåra i Österstund är Eddie Hörbing och Martin Berglund.
– Thunström (med förnamnet Thomas) tror jag också kan bli farlig. Han har mycket mi i kroppen nu efter Rally Sweden. Det går inte att ta ut någonting i förväg, fortsätter Niklas.

De femton i Trimmat 2WD går ut före de fyrhjulsdrivna nu när startordningen skiftar från tävling till tävling. Där får publiken stifta bekantskap med Tobias Söderqvist först av alla. I Gävle gjorde han ett ryck på sträckorna två och tre, vilket bidrog till att han vann med halvminuten över Kristian Johansson. Den här gången tänker Kristian vara med från början.
– Helt klart! Sätt mig som etta så är jag nöjd, för målsättningen är att sätta upp farten direkt, säger Kristian.
– Du måste vinna någon tävling för att kunna ta guld, så vi ska ladda hårt, fortsätter han.
Tobias har å sin sida hunnit göra en allmän översyn av sin bil. Växellådan har varit hos Tractive, lite bakvagnsdetaljer är utbytta och nya vätskor förstås.
– Jag har sett på bilder att det ser väldigt fint ut på sträckorna, så det ska bli kul det här, säger Tobias.
Bara sex poäng skiljer mellan Tobias och Kristian, då Robert Eriksson vann Power Stage före Kristian och ett poäng där till ”Tobbe”.

I Gävle var Andreas Sjölander trea, medan Mikael Ericsson återigen hade en tung SM-helg.
– Micke kan åka rysligt fort! Även om han haft mycket oflyt på senare tid vänder det förr eller senare, menar Tobias.
Bland annat sinkades han av ett mindre lyckat däckbyte, som gjordes i tidsnöd och Micke tvingades stanna på sträckan och dra åt. Sträckan efter kom han ut spår på ett snabbt parti, och där låg en sten. Det tog så illa i ena bakhjulet av bakaxeln lossnade.
– Jag är ändå inte jätteorolig, för det är sju tävlingar och alla räknas. Det är svårt till och med för Söderqvist att klara det, så det är inte avgjort än på långa vägar, säger Micke.
– Det ska bli skoj med Östersund Winter Rally och möjlighet till revansch!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *