Viktiga kval i Norrköping

Om exakt en vecka fortsätter SM med sprinten i Norrköping. Förutom ett träningsåk är det två kvalomgångar där tiden läggs samman som gäller. Aktuell sträcka mäter cirka 1300 meter.

Precis som vanligt har alla startande möjlighet att få SM-poäng och klasserna är samma sex som i ”stora” mästerskapet. Det hela kör igång på förmiddagen ute vid Kråkvilan i Norrköping, med ett träningsåk.
– Det får göras i tävlingsbilen, men bara ett åk per ekipage, säger tävlingsledare Reine Lundqvist.
Sträckan startar bakom speedwaybanan, går in på folkracebanan och innan de tävlande återvänder dit för målgång ska de också ut i skogen en sväng. Slingan mäter cirka 1300 meter.
– Publikområdena är väldigt bra, de kan nästan se bilarna hela tiden, fortsätter Reine.

En som skaffat sig rutin på Svenskt Mästerskap i Rally-Sprint är Pelle Wilén. Han vann i Umeå 2014 tillsammans med Miriam Walfridson, ledde i Örebro efter kvalet men körde sönder en drivknut i finalen, då tillsammans med Martin Holmdahl. I Piteå blev det nytt guld, denna gång med huvudsponsorn NJ Elinstallation i högerstolen.
– Att få synas i TV och samtidigt få möjlighet att skjutsa lite folk tycker jag är helt suveränt, säger Pelle.
Den här gången ska mekanikern Jim Olsson och Freddie Jakobsson (son till huvudsponsorn) få åka med.
– Alla vill så klart göra sitt bästa, men nu gäller det att tänka om lite, eftersom kvalet räknas in i vanliga SM och för mig är det viktigt att få så många poäng med därifrån som möjligt, fortsätter Pelle.
Han leder Trimmat JSM, men bara med åtta poäng före Emil Karlsson.
– Jag är ju uppväxt med folkrace så jag gillar kort och explosivt också. Dessutom var jag snabbaste standardbil totalt i Kungsängssprinten för några år sedan. Det var exakt samma bansträckning då och jag körde min andra rallytävling någonsin, säger Pelle.
– Men det blir extremt tight i Norrköping. Missar du en växel kan det inverka mycket!

SBF är ytterst ansvarig för startordningen och fältet seedas utifrån tidigare meriter. Begreppet seedning i ”samlade grupper” tillämpas. Och det är som sagt de två kvalåken som räknas. Det första startar 11.45 och det andra 14.10. Dessa två tider räknas samman, och snabbaste förare i respektive SM-klass får 25 poäng, tvåan 18, trean 15 och så vidare precis som vanligt. Ingen power stage denna gång.
I och med kvalet är SM-deltävlingen över, medan Svenskt Mästerskap i Rally-Sprint fortsätter med att de bästa i två- respektive fyrhjulsdrivet går vidare till de två finalåken. Också dessa räknas samman. Första ska enligt ett tufft minutschema starta 17.00 och andra 18.30.
– Vi ska träffa SVT för att gå igenom det sista och reka banan för fotoställen och reklam. Sedan är det bara småsaker att reda ut innan det är dags, säger Reine.
Han och övriga funktionärer har stor erfarenhet, inte minst från det populära kvällsracet de kört i många år. Men den här gången är det hårdare tryck än vanligt på Kråkvilan: På söndag är det ordinarie seriematch i speedway, sedan SM-vecka med enduro på måndagen innan crosskart och rally invaderar området på tisdagen. Onsdag är det motocross på programmet och torsdag kommer speedwayåkarna igen för ny seriematch.
– Det svåraste är nästan att planera för hur många åskådare som kommer, 4000 eller 8000? Vi har hyrt in en kylcontainer för att hålla maten fräsch och ha så det räcker om det blir en fin dag och mycket folk. Vilket vi förstås hoppas på, säger Reine.

Bland de fyrhjulsdrivna är P-G Andersson storfavorit. Bortsett från att han inte fick med sig några poäng från power stage i Gävle har han vunnit allt. Som erfaren VM-åkare var det väntat. Men hur mycket sprint har han kört?
– Inte jättemycket, det är ingen favoritdisciplin. Det kan jag inte påstå, säger P-G.
Karriären började han dock i folkrace, fast det är ett tag sedan nu.
– Det har inte hjälpt mig förut, men det är klart att det beror mycket på hur sträckan ser ut, fortsätter han.
På 1300 meter, med start på speedwayovalen, några hundra meter på folkracebanan och så lite rallyväg innan det åter blir folkracebana tror han inte det blir bruk för sexans växel. Och precis som Pelle Wilén tänker han låta en sponsor (från Västfräs) inta högerstolen.
– Jag räknar kallt med att lära mig banan och gå till final. Men det är klart, även jag kan få motorstopp (fick det i Gävle), säger P-G med ett skratt.

Totalt är det 80 anmälda till kommande tävling i Norrköping.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *