Ny seger och ledning för Robin

Tack vare helgens seger i Trimmat 2WD är Robin Sandberg ensam om två delsegrar. Det förde honom upp i tabelltopp inför finalen i Linköping.

Som femte och näst sista deltävling var Kolsvarundan viktig i jakten på värdefulla poäng. 17 förare till start, med Martin Lundquist, Robin Sandberg, Kristian Johansson, Pelle Wilén och Andreas Sjölander i spetsen.
Martin tog hand om första sträckan, tre före Robin. Sedan var det riktigt tätt, med Pelle en tiondel efter och Kristian ytterligare fyra tiondelar efter. Femma – 1,9 efter – hemmaföraren Tobias Ytterbring, som äntligen fått ordning på sin läckra Ford Escort Maxi Kit Car. Bara för att ränna av efter målskyltarna och stuka till den rejält.
Tätt var det även efter sträcka två, men Robin sträckte ut och klättrade upp i ledning. En halv sekund bakom låg Martin. Inbördes tiondels fight var det mellan Pelle och Kristian, och därmed var det fyra förare inom 4,2 sekunder.
– Så himla gott att äntligen ha tider som gör att vi är med där uppe, konstaterade Kristian då. Och laddade av på lördag morgon.
Å andra sidan slog Pelle bort ett hjul på samma sträcka, och dagen var förstörd.
En sträcka senare stötte Martin mot en sten.
– Jag såg den, men han inte styra undan. Och i nästa vänster krängde däcket av, suckar Martin.
Mitt framför näsan på alla Tools VIP-gäster blev han stående, och till allt elände hade han inte rätt grejer med sig, så vartefter minuterna tickade undan gjorde också SM-poängen det.
– Vi ska förstås försöka, men nu tror jag det blir svårt att rå på Robin, fortsätter Martin.

För det blev en extra glad Robin som segrade, och gick upp i SM-topp åtta poäng före Martin.
– Målet var hela tiden att hålla fokus uppe och inte lägga av. Inte på en enda meter, säger Robin.
Med ny klasseger, efter triumfen i Karlskrona, är han den ende hittills som grejat det två gånger. Så hårt och tätt är det. Men Robin fick nöja sig med två extra poäng, för på sista var Martin vassast.
Efter att Martin punkterat var Andreas Sjölander länge på en säker andraplats, knappa halvminuten bakom Robin. Men så försvann Andreas då bilen stannade på transporten ut till sjuan.
– Den tände inte på två cylindrar helt plötsligt. Vi kallade på servicen och bytte tändspole i depån, men det blev ingen skillnad så vi får koppla in datorn i veckan, suckar Andreas.

Kamp var det också mellan Volvoåkarna Maths Johnsson och Martin Norenby om tredjeplatsen, fram till att Maths återigen fick bryta. Denna gång med drivaxelbrott. Så Norenby tog årets första poäng, efter flera års bortavaro från SM, och då blev det så många som 18 i ett svep.
– Målet var att bli snabbaste bakhjulsdrivna och vi fick en bra öppning med bra flow, men inte hade jag väntat mig att bli tvåa totalt i klassen, säger Norenby, som annars kör en hel del i norska mästerskapet.
Och efter att team Nybe firat segern fick de även jubla över Jonas Åkesson, som tog deras Volvo-racer till en tredjeplats och ett extra poäng.
– Det har inte varit helt lätt att ställa om från Ascona till 240, men nu börjar det gå riktigt bra och det här var ju rent fantastiskt, säger Jonas om tredjeplatsen.

Fyra Daniel Ernstedt, som tröttnat på det internationella tävlandet och nu istället tog sina första SM-poäng med sin i våras inköpta Swift.
Martin Lundquist slutade femma, närmast följd av ett par klubbkompisar från Fagersta: Stefan Bergman och Stefan Palmér. Och åtta hemmaåkaren och SM-debutanten Michael Saväng.
– Riktigt kul! Allting har flutit på, så kanske vi får fundera över att prova SM igen, säger Michael.

Bildtext:
En oerhört fokuserad Robin Sandberg tog med hjälp av Mathias Bengtsson klassegern i Trimmat 2WD, och därmed gick de också upp i tabelledning. Foto: Pierre Skytt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *