Andervang: De efter mig är laddade men en medalj hade suttit fint

22 september, 2023

På lördag är det final i Rally-SM Grussprint då vi besöker Kosta, Dackefejden och Wäxjö MS. I 4WD klassen finns startnummer 59, och seedad näst sist i fältet, Stig Andervang, MK Rimo tillsammans med codrivern Lars Andersson, SMK Trollhättan. Duon har visat sig starka under mästerskapet och tagit poäng i samtliga deltävlingar. Med 76 poäng i bagaget ligger Stig och Lars på en silverplats inför Dackefejden och 15 poäng från guldmedaljen. 

Vem är Stig, undrar vi?
– Vem jag är? Det vet väl alla? Hur länge har du tid att snacka, undrar Stig och fortsätter; jag ska fatta mig relativt kort. Jag började köra rally 1977. Debuten var i Skillingaryd, tror det var på något militärfält. På den tiden var man tvungen att vänta ett halvår innan licensen var bärgad och jag skulle fullföljt fyra tävlingar. Då tävlade jag i en Amazon. Jag var riktigt aktiv på den tiden, körde 44 tävlingar på ett år, körde allt som fanns och allt jag hade möjlighet till. Jag läste Idrottsbladet, hittade tävlingar, sprang till telefonkiosken och efteranmälde mig. Jag har ingen koll på hur många tävlingar jag kört, men det är i alla fall minst 600 tävlingar totalt. Det kunde varit fler men jag gjorde ett uppehåll 1991. Körde Camaro på bana ett tag. Det var en rolig tid, men det var ju en massa strul. De gillade aldrig min körning. Det var mängder med flaggor och annat på banan hela tiden.

Kan du berätta om din tävlingsbil? 
– Det är Ekströms gamla bil, jag har haft den sedan 2021. Jag har kört 25 tävlingar i år varav fem har varit utomlands. Så jag har kört en del i år ändå, när jag tänker efter… 

Kan du summera din grussprintsäsong?
– Tycker det varit bra serie. Fast jag gillar inte Millebygden, men det vet ni ju om. Ekonomiskt sett har den varit bra, jag har inga sponsorer. Upplägget kanon. Sträckorna bra. Givetvis är det stenhård kamp från början. Man får inte göra några misstag. Jag tränar på att vara explosiv, men det är svårt när man är 65. Explosiv i tempramentet är jag, men det gäller att vara det i bilen också. Det har varit jättebra vägar under årets mästerskap, tror det blir detsamma på lördag. 

Vad har ni för mål och förväntningar inför finaltävlingen i Kosta på lördag?
– Sätter aldrig förväntningar. Gör allt jag kan i varje tävling. Jag vet att Arvid som är efter mig i tabellen är laddad. Vi gör vad vi kan. Det gäller att ta sig i mål. En medalj hade suttit fint, men det klart att Albin är grymt snabb…, summerar Stig från MK Rimo.  

För mer information om tävlingen och poängtabell, se rallysm.se. 

Stig lyssnar som oftast på Eddie Meduza för att ladda upp innan race

Följ Stig och Lars medaljjakt;  

Biljettpris – se Rally-SM 2023 live via Rally Live och vår playkanal på rallysm.se
Samtliga sändningar 695 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Asfaltsprint 395 kronor
Alla tävlingar i Rally-SM Grussprint 395 kronor
Biljett för enskild tävling 99 kronor

Där det produceras tv ingår denna sändning i respektive biljett. Biljetterna för respektive enskild tävling släpps någon vecka innan tävlingen.

Beställ här 
Biljetten går att betala med kort eller swish

Rally-SM
4 februari, Rally Lima, Lima MS
18 – 20 maj, South Swedish Rally, SSR
16 – 17 juni, Skilling 500, Skillingaryds MK
18 – 19 augusti, Snapphanerallyt, Hässleholms MK
15 – 16 september, Rally Arvika, MK Team Westom

Rally-SM Asfaltsprint
16 april, Bil Månsson Rally Sprint, SMK Hörby
13 maj, Rollsbo City Race, Älvbygdens MK
1 juli, Sturupsprinten, Svedala MK
5 augusti, EMC-sprinten, Enköpings MK

Rally-SM Grussprint
29 april, Timmerhultsprinten, Laholms MK
3 juni, Hovdalasprinten, Hässleholms MK
29 juli, Mästarmötet, Älmhults MK
27 augusti, Hårdingen, Vara MK
23 september, Dackefejden Grus Sprint, Wäxjö MS

Mer från Rally-SM: