Äntligen är det dags!

13 augusti, 2021

Rally-Sverige kokar av spänning och förväntning inför premiärdeltävlingen i det av promotorn kallat ‘traditionella Rally-SM’. Första deltävlingen skulle egentligen arrangerats av Boden MS och ha körts i februari, men på grund av rådande pandemi så har tävlingarna hitintills ställts in eller skjutits upp. 

Nu är det äntligen dags, idag klockan 15:00 körs Shakedown på ett vägsavsnitt som för länge sedan kördes som vintersträcka på Rally Snösvängen på 80-talet. 

– Det är fantastiskt att äntligen få arrangera ett rally av denna dignitet. Jättekul med ett så starkt startfält av den här kalibern. Vi har alla väntat länge och äntligen är det dags. Vi har letat fram guldkorn från sträckarkivet och hittat de bästa sträckorna där vi hoppas få se hård konkurrens och häftig rallyåkning, säger tävlingsledaren Mikael Gustafsson och tillägger: “Som arrangör och rallyfantast så är det naturligtvis tråkigt att inte få ha arrangerade publikplatser, men vi hoppas få se en hel del besökare i skogarna ändå. Jag vet att förarna älskar att få stöttning från publik längs vägarna och jag tror att många rallyfantaster kommer att bege sig ut för att äntligen kunna njuta av häftig rallyåkning. Vi hoppas och tror att alla besökare kommer respektera myndigheternas rekommendationer vilket vi som arrangör uppmanar och efterlever.” 

Det ska bli fantastiskt med ett ‘lilla-VM’

Det kan vara den hetaste och mest konkurrenskraftiga anmälningslista vi någonsin sett i Rally-SM. Varje klass innehåller extremt kompetenta förare och kartläsare där flertalet som normalt tävlar utomlands ställer upp i huvudklassen. Dessa ackompanjeras med toppförare välkända inom rallysporten som tillsammans skapar ett så tungt meriterande startfält som man bara inte vill missa. Förarna själva är minst lika taggade på att äntligen få ta sig ut i rallyskogarna och ladda på för fullt mellan gran och tall inför åskådare: 

– Det ska bli jättekul att äntligen komma igång igen, jag har längtat och längtat och det ska bli fantastiskt med ‘ett lilla-VM, säger Ford Fiesta R5-föraren Mattias Adielsson, trea ut på sträckorna, som kör för Göteborgs MF. 

– Tidemand är inte ledsen på gasen och kommer med rätt material. Han har bra tempo från VM så jag tror att vi kan bli fem till sex stycken som kan vinna i helgen. Vi ska självklart göra vad vi kan för att låta det bli oss.

Största och mest intressanta R5/Rally2-startfältet någonsin i Rally-SM Den seedade anmälningslistan avslöjar minst 21 anmälda i ”4WD Internationell”. Tunga meriterade namn med internationella prestationer på hög nivå såsom P-G Andersson, Pontus Tidemand, Emil Bergkvist, Dennis Rådström och Mattias Adielsson, toppar startfältet som skulle kunna vara det största och mest intressanta R5/Rally2-startfältet någonsin i Rally-SM, och tävlingsledare Mikael Gustafsson är givetvis lyrisk. 

Emil Bergkvist som kör för EKS JC kommer i teamets splitternya Audi A1 som egentligen är en uppgraderad R4 som utrustats med kit från Oreca. 

– Väghållningsmässigt är den riktigt bra med kompetenta bromsar, fjädring, och växellåda, men motorn kan det saknas lite effekt i eftersom den i grund och botten är en R4-bil. Det ska bli spännande att se hur bilen står sig jämfört med de andra i detta otroliga startfält. Normalt åker jag på tävling för att vinna, men nu är prioriteringen att komma i mål, även om jag hoppas på att få att vara med och fightas om pallen såklart, säger Emil Bergkvist som kör den av EKS JC upphottade Audi A1. 

En jäkla batalj! 

Fjolårsvinnaren av Rally-SM och ikonen PG Andersson hoppas och tror att tävlingen inte kommer att var självklar: 

– Pontus Tidemand kan komma att vara svårast, men det är många som man inte kört mot tidigare men som kört mycket i år. Tidemand, Bergkvist, Adielsson och Rådström är ju alla duktiga chaufförer som man vet vad dom går för, men resten är ovisst. Jag har samma bil som i fjol och den fungerar lika bra som då, men jag har inte kört så mycket så jag måste bli ett med allt igen. Oavsett så vet jag att det kommer bli en jäkla batalj med ett startfält som detta, berättar PG Andersson. 

Toppnamnen med internationella erfarenheter kommer att få fightas jämsides andra erkänt duktiga förare i samma klass där bland annat Jari Liiten, Stig Andervang, och Lars Stugemo ställer upp i sina Škoda Fabia R5, de två sistnämna av modell EVO. 

En annan duktig förare som kommer till Rally Killingen är junioren (20-årige) Kalle Gustafsson som kör sin första säsong i ‘4WD internationellt’ med sin Ford Fiesta R5 efter att tidigare ha rattat R2 de senaste två säsongerna: 

– Allt känns jättebra men jag undrar om jag kan hantera pressen. Allt har gått bra hittills och bilen är som en dröm. Allting fungerar hur bra som helst. Men att ställa om till fyrhjulsdrift och en ny bil är inte helt enkelt om man vill vara med och tampas med de bästa. 

– Vi vann Gästabudstrofén i Nyköping tidigare i år och låg tvåa i Violenrallyt i Flen, men på SS4 så träffade vi en gömd sten när vi höll för långt in över ett krön. Vi slog punktering och styrstaget blev krokigt så vi fick bryta, men det är sånt som händer, jag måste lära mig på något sätt hur bred bilen är, haha” skämtar Kalle Gustafsson om det enkla misstaget. 

Det är ett riktigt getingbo!

Men det är inte bara värstingklassen som kommer att kantas av extrem rallykörning och hård konkurrens, i ”2WD internationellt” får vi bland annat se Isac Nordström, Linus Harling, Albin Nordh, Calle Carlberg och Victor Hansen. Förarna medger att det är ett starkt startfält och har respekt för de andra förarna. Sträckorna karaktäriseras av hårda, breda och snabba grusvägar likt Rally Finland. Kombinationen av att många förare har nya bilar eller inte tävlat på ett tag gör det svårt att säga formen på dem och vem som som går in med favoritskapet. 

För att nämna några formkurvor så vann Linus Harling grupp F i Flen och VOC i Nyköping för två veckor. 

– Alla på startlistan har chans på pallen, så det är väldigt svårtippat. Men vi åker absolut dit för att vara med i toppen, säger Calle Carlberg som igår torsdag meddelade att han kommer att ställa upp i Rally Killingen med en hyrd Rally4 Ford Fiesta. Många Rally4 är att förvänta vid Rally Killingen och det ska bli spännande att se hur stor fördel de nya bilarna har. 

– Det är ett riktigt getingbo med massa nya och unga förare som vill framåt. Det gäller att försöka köra på bra från början så vi får se hur det går. Alla kan ju egentligen vinna. Det har ju varit ett uppehåll och många har nya bilar så det blir spännande, säger Victor Hansen som har genomfört hela 5 tävlingar redan under 2021. 

Flodin – en jagad hare 

Att Patrik Flodin varit överlägsen i sin klass senaste åren är inget nytt, men många ser honom som en hare att jaga och morot att köra snabbare. Frågan är om Rally Killingen är tävlingen där Patriks dominans kan utmanas på riktigt med ett sådant fantastiskt startfält. Förare som Patrik Dybeck, Oskar Sundell, Hampus Jakobsson – bland andra – kan vara aspiranter till högsta nivån på prispallen, men frågan är om vägtypen är fördelaktig för de snabba Volvo 940’s som Patrik och Emil Karlsson rattar, eller om de framhjulsdrivna ettriga Toyota Corollorna inte minst kommer att hänga med. 

– Jag körde Rally Killingen 2006 så det var ett tag sen. Man får inte göra några misstag och det är svårt att ta igen när startfältet är så bra. Är man inte på topp och bara åker med så kommer man bli ifrån åkt, analyserar Patrik Flodin, som ser fram emot att äntligen få sladda runt i värmlandsskogarna. 

Patrik Dybeck fortsätter: “Bilen känns bra. Sen kanske det ändå är svårt att ta Flodin, om det nu går. Men det är ju ingen nackdel att det är brett och snabbt. Utöver Flodin i toppen så hoppas jag med mig själv, Högg och Jakobsson.

Stor lokalanknytning 

Värmland brukar förknippas med dansband och rally, och det senare kan ödmjukt bekräftas genom Rally Killingen och många av de förare, kartläsare, och team som har bördighet här. PG Andersson, Pontus Tidemand, Dennis Rådström, Jonas Kruse, Linus Harling, Mats Jonsson, Göran Bergsten, Oscar Svedlund, Anders Kulläng – för att nämna några – har tillsammans satt Värmland på rallykartan. Joel Christoffersson, till skillnad från ovan nämnda personer, driftar teamet EKS JC som fokuserar på rally och rallycross tillsammans med Mattias Ekström. Denna helgen har han fullt upp, inte bara för att han har tre konkurrenskraftiga bilar i Rally Killingen, men också ställer upp med bilar i Rallycross-SM på Westombanan i Arvika. 

– Jätteroligt, en dröm att få ställa upp med tre bilar på hemmaplan i Rally Killingen. Vi hoppas att vår Audi A1 kan placera sig inom topp 5, men vi har ingen idé vart vi kommer att stå oss då den är helt ny. Det är först efter ett par sträckor vi kommer se om hur bilen kan mäta sig med de andra – vi får bara hålla tummarna.

Rally Killingen kör i Kils kommun med Shakedown på fredag klockan 15:00 och första start på SS1 lördag klockan 08:20. HQ och serviceplatsen är lokaliserad vid Kulturhuset KilArena, där både start och målgång kommer att ske och podium att hållas.

Foto: Rally Killingen / CaKaVi Media – Carl Törner

 

Mer från Rally-SM:

Rally Xplosion är inställd

Rally Xplosion är inställd

I samråd med SRM och rallyutskottet ställs fjärde deltävlingen i Grus-SM, Rally Xplosion i Västerås, in då det är för...