Bra hjulupphängning grundläggande i rally

Rallybilar är bland dom tuffaste bilarna i världen. Dom ska klara alla typer av sträckor, vägar, väder och temperaturer. Under en säsong i VM-rally tävlar bilarna på frusna is och snösträckor i Sverige med minus 30 grader, dåliga grusvägar med fotbollsstora stenar i Mexico och Kenya, till den släta fina asfalten utanför Barcelona i Spanien.

Bild tagen från bildelaronline24.se

download.png

En av dom viktigaste komponenterna i en rallybil är hjulupphängningen. För att klara av alla typer av vägar, underlag och stora hopp krävs en av dom mest avancerade stötdämparna och fjädrarna i världen. Fjädringen på en rallybil är specialutvecklad för att klara dom tuffaste sträckorna, men ändå ge föraren självförtroendet att köra stabilt i över 200 kilometer i timmen.

Även i din privatbil är hjulupphängningen superviktig för din säkerhet och komfort. Hjulupphängningen består av betydligt fler delar än bara stötdämpare och fjäder, och det är viktigt att se till att hålla sin bils hjulupphängning i bra skick för att bibehålla säkerhet och komfort i körningen.

Precis som i en rallybil finns det saker som slits och behöver bytas ut med jämna mellanrum. Som hjulbultar och hjullager, och för att undvika glapp och klonkande ljud är det också bra att se över bussningar och lager för bland annat länkarmar och stabilisatorstag. Privatbilar kan precis som rallybilar köra mot saker och köra i håligheter i vägen, vilket gör att kontroll av bilens hjulnav och spindelleder också är bra att göra.

Tekniken som används i rallybilarnas hjulupphängning och fjädring är det som driver utvecklingen av delarna i våra privatbilar. Men precis som i rallybilarna är det superviktigt att kolla över sin hjulupphängning och byta ut slitna delar. Gör du det kommer du fortsätta kunna köra tryggt och säkert.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *