top of page
sm_rally.png
SBTV_web.png
SBTV_web.png
HK Logo, NEG, RÄTT.png
Bygg&Kakel_neg.png
logga_fyrkant_edited1_neg2_edited.png

Äntligen!

30 april 2025

Äntligen...
Både krönika och sommar...

Från den gnistrande perfekta vintern i Boden, till ett vårigt Älmhult med sina utmanande, böljande men ack så giftiga vägar...

Från vinter i Boden till vår i Älmhult.
Från vinter i Boden till vår i Älmhult.

Det blev en kalasstart på Bodens tävling i vintras. En underbar arrangör att jobba med – de hade koll på allt, även vädret. Alltid spännande med premiärer, särskilt nu med enhetsdäcken. Det blev något av en succé.


Tråkigt däremot med Lima, som också hade kanonförhållanden, faktiskt till och med bättre än Boden. Vi var och rekade för tv-produktionerna på torsdagen, i just dessa underbara förhållanden.

Limas vägar på torsdagen.
Limas vägar på torsdagen.

Sune Rickardsson, den mytomspunne tävlingsledaren, skickade sedan foton på söndagen om hur förhållandena drastiskt förändrats... Jag trodde han drev med mig... Vi tog beslutet tidigt att ställa in, vilket var smart och rätt för alla inblandade. Ekonomiskt framför allt. Mest synd om Lima med allt nedlagt arbete, men också för teamen som inte fick köra mångas favorittävling!

Limas vägar några dagar senare.
Limas vägar några dagar senare.

Både Sune och tävlingsledaren Hans Aldenlöv i Boden har fått hälsoproblem. Det känns som om en gammal vän blivit sjuk – man kommer nära varandra under en kort tid. Ta hand om er!


Detta är också en anledning till att vi mist en tänkbar arrangör till nästa vinter då min förhoppning var att Lima skulle köra då istället. Vi har möte med en arrangör inom kort och har någon fler på gång.


Tankarna har snurrat lite i Styrgruppen på sistone.Ska vi köra en vintertävling? SM-veckan? VM-rallyt? Viktigt förstås att fundera – och då även tänka utanför boxen.

De allt kortare och mildare vintrarna skapar stora utmaningar för vinterrally i Sverige.Det blir svårt att hinna genomföra två SM-tävlingar och ett VM-rally inom det allt smalare tidsspannet då det både finns tillräckligt med snö och kyla, samt en stabil isbotten på vägarna.


Risken att tävlingar måste ställas in på grund av töväder eller snöbrist ökar – och det påverkar både planering, säkerhet och ekonomi för både arrangörer och team.

Samtidigt är vinterrallyt något unikt. Det är en av de mest spektakulära och publiktilldragande formerna av sporten och något vi absolut vill värna om!Vinterrallyt är en självklar och stark del av Rally-SM:s identitet.


Ett alternativ vi tittar på är att samla vinteraktiviteterna till en enda, välplanerad SM-vecka.En hel vecka där vi kan lägga in tester, PR-insatser, shakedown och kval – allt på ett och samma ställe – för att minska resandet och skapa bättre förutsättningar för både arrangörer och tävlande. Det skulle också ge mer exponering för sporten och göra evenemanget till något större och ännu mer attraktivt för publik och media.


Pusslet ska vara klart i maj då en kalender ska presenteras – det är målet.Det kommer ske i dialog med Tävlanderådet och de aktiva själva. Men först ska vi i Styrgruppen landa lite i våra egna tankar och fortsätta analysera alternativen.


Vi har ju genomfört vårt första juniorläger på DRIVE VXO:s fina anläggning på Uråsa flygfält utanför Växjö.


En parentes... Så gött att sno Larmi, den finske landslagsmålvakten, från Växjö Lakers till FBK!!! SM-guldet ska hem igen...


Lägret blev lyckat och vi har fått mycket glada tillrop efter det. Tack till Hans Bååth – snart Griplander och ägare av DRIVE VXO, Andreas Sigfridsson, Erik Telehagen, våra tekniker Gert Andersson och Micke Pettersson.


Även notmästaren Patrik Barth och legenden/ingenjören/däcksspecialisten John Archer från Hankook, som båda var och föreläste. Sammantaget hittade vi rätt nivå på lägret och deltagarna har fått med sig många saker att väva in i sitt eget tävlande – och att inte göra de misstag vi själva gjort.


Någon sa:"De som inte är här och fått all denna information är ju slagna med flera sekunder redan..."Säger en del... De kommer stå tillsammans på serviceplatsen i Älmhult – allt för att även bygga samarbete! Vi gör detta tillsammans!


På tal om sekunder: jag tror att den som har förstått, att med de nya sommardäcken från Hankook, så gäller det att anpassa bilen till däcken! Vem har gjort det bäst inför Älmhult?


John informerade och visade hur däcket är uppbyggt. Det är helt klart att de har en starkare däcksida än konkurrenterna. Jag säger hårdare, men John säger säkrare – kalla det vad ni vill...


Kontentan av detta är att man bör kompensera detta med en mjukare bil och skapa mera roll på chassit bland annat. Jag vet att flera förare, även i GR.F, förstått detta och jobbat med fjädrar, krängare osv.


Jag ser att några förare hittat rätt även i 2WD, med snabba tider och starka placeringar mot konkurrenterna i lokala tävlingar. Bara för att påminna: ett Hankook-däck kostar 2 500:- + moms. Jämför det priset mot andra däcksmärken och se sedan på skillnaden i prestanda...!


Nu till Älmhults tävling, som är premiär för Junior-SM i Standard.En strategisk satsning vi gjort – och som ser ut att bli magiskt bra. 20 bilar på plats i premiären i JSM Standard!


Hungriga, snabba, hårt satsande – lyckligt ovetande om hur svårt rally faktiskt är – juniorförare på startlinjen...


De tävlar om 200 000:- i prispengar, i bilar de förhoppningsvis har råd att både köra mycket med och att köra sönder. Jag såg farten och "laddet" de hade från första metern på vårt läger... De kommer INTE bli tråkiga att se i skogen!!


2WD-klassen är nog den tuffaste på mannaminne – kolla startlistan… WOW! Vem har ställt in bilen bäst och anpassat den till däcken? Omöjligt att säga, men det kommer vara en av de avgörande faktorerna nu, på vem som tar hem segern, nu när alla kör på samma däck.


4WD-klasserna är lite tunnare. Framför allt R5-klassen, internationella 4WD. Vi har inte struntat i de fyrhjulsdrivna bilarna – alla bilar och klasser är viktiga i SM.

Det är ett nytt reglemente på gång för alla dessa bilar och min känsla är att detta ger möjlighet att få ner kostnaderna, så vi förhoppningsvis får ut flera av dessa bilar att köra både SM och lokala tävlingar.


Det finns ju cirka 50–60 R5/Rally2-bilar i Sverige som tyvärr många av dem står och samlar damm.


Senaste mötet i reglementefrågan var ett fysiskt möte, med även inbjudna "bilbyggare" såsom representanter från Sellholm, Finess, Tech-Pro, Mpart med flera.

Viktigt att få in synpunkterna och deras konsekvenstänk från dessa kompetenta personer!


Nu ser vi fram emot gruspremiären i Älmhult till helgen!


Det ska bli fantastiskt att se alla team och förare ta sig an de utmanande vägarna.

Vi ses i skogen – nu kör vi på riktigt!


/Jonas Kruse

Förra
Nästa
bottom of page