top of page
sm_rally.png
SBTV_web.png
SBTV_web.png
HK Logo, NEG, RÄTT.png
Bygg&Kakel_neg.png
logga_fyrkant_edited1_neg2_edited.png

Bakkant är ordet…

30 januari 2025

Det känns som jag/vi varit i bakkant på för många sakerna en längre tid nu. Att dra i gång SM förra året, med en smäll, då handlade det om att överhuvudtaget få till ett värdigt mästerskap.

Det fattades arrangörer och mycket var oklart. Det var ett tufft arbete för oss alla. Dessutom med ett nytt upplägg med både mig som Projektledare, men framför allt med en styrgrupp, som var ett nytt upplägg, och det var inte ”bara”..

Bakom kulisserna har det väl fortsatt med lite anpassning med detta nya sätt att styra Rally-SM. Vi har fått mycket ansvar, och möjlighet, att påverka vårt mästerskap på ett nytt sätt. Styrgruppen och Rallyutskottet har funnit formen hur vi ska arbeta ihop, och det har blivit riktig bra. Vi har numera våra möten tillsammans.

Nu har styrelsen, sen en tid tillbaka, godkänt vårt Utvecklingsdokument, så nu finns en guideline framåt mot målbilden 2029!

En sak har jag lärt mig, allt sitter ihop! Beslut som kan röra en 2WD-bil, tekniskt eller dispens på en 4WD, påverkar både på DM- och SM-nivå. Därför är det viktigt att rätt beslut tas i alla instanser för att få en samverkan. Den klassiska röda tråden genom allt. Förstås samma sak vad det gäller säkerheten. Jag är inte nöjd med säkerheten, vi har inte nått dit jag vill. Men vår egen säkerhetsgrupp har jobbat bra, menar inte så, utan mer övergripande. Vi har gjort flertalet förändringar, som att ha i stor utsträckning, samma domare och tekniker på alla tävlingar.

Vi har förstärkt kring tävlingsledaren, som egentligen har allt ansvar under tävlingen, lyft upp domarrapporten, utvärderingsmöten efter varje tävling. Ris-och-Ris-och-Ros som vi döpt dem till, bland annat.

Jag vill få till ett större samarbete inom förbundet, mellan VM och SM, som ska avspegla sig ner mot ”DM-nivå”. Flera gemensamma avtal på ambulanser och rescuebilar, exempelvis ta fram egna rescuebilar. Använda säkerhetssystemet Eventhos, som man har i EM och VM. Som är ett måste att få i gång under säsongen. Ett helt suveränt system som kommer lyfta säkerheten i Rally-SM!

En nyhet på säkerhetssidan, fast egentligen inte, är att vi nu kör trackingen i egen regi. Men samma system som vi använde förra året, Rally Safety Tracking. Vi har inlett ett projekt tillsammans med ägaren Mattias Olsson från Stenungssund.

Vi har även en ny leverantör för tid och resultat, Värmlandsbaserade företaget Infinite Racing.

Fler nyheter är att vi kommer i dagarna att presentera en ny hemsida i SHL/WRC-klass! Det är en modern hemsida som vi tycker är ”Dret Frän”. Här kommer liveresultaten visas, fler möjligheter att lägga upp livegrejer. Även de nya digitala programmen kommer finnas här till försäljning. Arrangören har möjligheten att skicka sina pappersprogram till oss, och vi gör dem digitala. Vi kommer även börja ta betalt av vår publik. Detta kommer skötas via hemsidan också, med hjälp av Tickster. Man kan även betala på plats med en QR-kod.

Detta med digitala program har provats i Hässleholm via CG Wilke, som ALLTID är i framkant! Även tanken att ta betalt av publiken kommer från Hässleholm, och allt har tagits emot positivt av alla inblandade där. Funderar ni också på att göra en ny modern hemsida, då rekommenderar jag Malin Valette!!

Vi kommer även sända ut recce-filmen till alla tävlande i början av tävlingsveckan på alla SM- rallyn. Vi är alla överens att det är rätt väg att gå, Patrik Barth, som gör noterna och roadbook till alla tävlingar, Styrgrupp och Tävlanderåd.

TV-sändningarna kommer ni känna igen. Power Stage direktsänds på Svensk Bilsport TV mot en månadsavgift på 149kr, Då kan du se allt som finns på kanalen förstås, inte bara Finska mästerskapet i rally utan folkrace med mera.

Vi kommer förenkla sändningen från sista sträckan, utan att försämra. Vi kommer använda radiokommentatorerna från Rallyradion, även till TV-sändningen. Vi kommer lägga mera resurser på att få mycket material från skogen, serviceplatsen, fånga människorna i publiken och i teamen. Detta för att förstärka sammandraget som kommer normalt på tisdag efter tävling. Men framför allt ska vi lägga mycket kraft på våra sociala plattformar. Skicka ut grejer varje dag är vårt mål. Sebastian Bourghardt har gjort ett jättearbete och analyserat hur vår framtid ska se ut, och nu ska vi jobba på detta nya sätt. Förstås ligger detta i linje med vårt Utvecklingsdokument om hur vi ska utveckla Rally-SM.

Mycket prat, åsikter, osäkerhet och funderingar har det varit om att vi infört enhetsdäck till årets säsonng. Hankook är ny leverantör till SM och även till VM-serien i rally, WRC. Det finns saker att förbättra i organisationen, vi måste även bli bättre att kommunicera. Men efter att förarna nu både testat och tävlat på de däck Kenneth ”Herman” Hermansson (legend) dubbat, har lugnet lagt sig…

Hankook är inte bara däckleverantör utan även en av de största partners Rally-SM haft på många år. Vi har förhandlat fram historiskt låga däckpriser, och dessutom 500 000kr i prispengar, 110 fria däck att dela ut till de tävlande. Lägg till att svenska Hankook blir även de en partner till oss. De kommer starta en rallypodd med Sebbe/Rally Live som sänds innan alla rallyn med dagsaktuella grejer, olika gäster och förstås en inblick i däckvärden. Hankook kommer även göra aktiveringar på våra SM-tävlingar och bjuda in kunder. Detta öppnar för fler partners att hänga på!

Avslutningsvis så kommer Bodens tävling bli magiskt bra! Det är riktig isbotten denna gång, snön har kommit, tinat och kommer på nytt. Variationen på vägkaraktären är mycket bättre än senast. De typiska ”Norrlandsvägarna” är förstås kvar. Snabbt, och ännu snabbare…Men fler smala, kuperade och tekniska sträckor förgyller verkligen rallyt. Power Stage, som också körs som SS3, är samma som senast, Boden Energi Arena, precis utanför HQ och PÅ serviceplatsen.

Vi har fått kommunen med på Rallytåget! Start på torget, kommunalrådet inviger och ska tävla i vår simulatorvagn. Förarna intervjuas innan start och även de tävlar i simulatorerna, allt detta och Rallyradion + Power Stage kommer livesändas på storbildsskärmen. Lägg till att en miniracingbana kommer invigas i tomma affärslokaler i anslutning till torget, och att alla
restauranger har kvällsöppet… Tror ni detta blir bra…? Arvika-vibbar!

Jag säger välkommen till en sprakande start på Rally-SM 2025 i ett Boden som verkligen står redo att ta emot oss alla!

/Jonas Kruse

Förra
Nästa
bottom of page