
Herregud vad tiden går…
21 augusti 2024
Jag borde skrivit denna för flera månader sen, ursäkta för detta! Många hör av sig och gillar krönikan och öppenheten. Så nu blir det skärpning! Den kommer komma efter de två sista Rally-SM-deltävlingarna och efter det en gång i månaden, jag lôver!
Varför har det blivit så här? Har jag och Styrgruppen legat på latsidan? Tvärtom, vi har faktiskt gjort en hel del och vissa saker som tex. däckbeslutet har tagit oerhört mycket tid och energi.
Och kolla här vad vi gjort från det där mötet med Lars Jonsson och Sören Emmervall, en kylig morgon i Linköping våren 2023! Vi var alla överens redan då att Rally-SM behövde hjälp, och gruppen som kom dit är delvis den som senare blev Styrgruppen.
Här kommer en lista på en del av de mindre och större grejer vi har gjort:
Hittat arrangörer till 2024 då det fattades 3 stycken
Fått i gång tv-sändningar med allt vad det innebär inklusive finansiering och produktion
Slutfört förhandling och uppstyrning av tracking och tidtagning
Designat ny dörrdekal liknande WRC med ett larmnummer på
Ändrat poängberäkningen och att alla deltävlingar ska räknas
Tagit bort 3:e domaren och låta nästkommande tävlingsledare vara med och ”observera”
Infört Ris- och Ros möte efter varje tävling, följt upp domarrapporten och övrigt kring tävlingen
Tagit bort Parc Fermé för att snabba på tävlingen och få till prisutdelning när publik, media och medtävlande är kvar.
Infört hårdare regler för fortkörning på reken för att skydda oss mot problem och olyckor med ett nytt system och gula kort
Ändrat omstartsreglerna till mera rättvisa sådana
Infört maxtak på startavgiften (tillsammans med arrangörerna)
Infört Jemba/Coralbas notsystem och ny notskrivare till sommartävlingarna för lägre kostnader och större precision/förutsägbarhet samt mindre risk/beroende.
Startat Arrangör- samt Tävlanderåd som bollplank och resurs till Styrgruppen
Driver på om på säkerheten med flertalet punkter
Skapat och genomfört en ny process för seedningen inför varje tävling
Tillsatt en biträdande tävlingsledare som har hand om bestraffningar
Starta upp Kundo, ett system för att hantera möten och inkommande frågor till Styrgruppen
Genomfört processen med enhetsdäck
Beslutat om en omfattande JSM satsning
Ändrat startordning på Power Stage till de två sista deltävlingarna
Presenterat tävlingskalender för 2025 – 2026 – 2027 i maj 2024
Jag vill kommentera några av punkterna!
Att bara få i gång Rally-SM, och processen fram till att Styrgruppen bildades, handlade mycket om att lösa akuta frågor varje dag. Jag la nog ner cirka 200 timmar, och Patrik, Micke, Hans med flera säkert nått liknande innan Styrgruppen formellt bildades i december, när jag tillträdde som projektledare för Rally-SM
Redan då börjades ett kombinerat kortsiktigt- och långsiktigt arbete att utformas. Det långsiktiga är att vi med Hans Bååth i spetsen, nu har arbetat fram ett framtidsdokument/målbild för hur Rally-SM ska se ut 2029. Detta kommer ge oss en tydlig riktning framåt!
Lite fränt är att dokumentet skickades i brevform till samtliga, ihop med en påse Ahlgrens bilar… Smart drag av Bååten, tror man läser det på ett ”annat” sätt då!
Beslut på detta kommer i slutet av augusti.
33 personer med helt olika erfarenheter inom motorsport, media, affärsutveckling och andra förbund har intervjuats av Hans och det är deras åsikter och synpunkter som ligger till grund för denna framtidsplan med 20 stora och ack så viktiga punkter.