Daglig plogning av rallysträckor

30 december, 2022

Specialsträckorna där förarna i Rally Lima ska fara fram behöver daglig tillsyn. Det ska plogas och vältas, ofta flera timmar per dag.

Totalt mäter SM-upptakten Rally Lima 25 mil. Av dessa kommer nästan 13,5 att vara avlysta specialsträckor där de tävlande ska köra så fort de kan mellan snövallarna.

– Just nu ser det ovanligt bra ut för att vara så tidigt på vintern. Men när förare ringer och undrar hur långt utstick de ska ha på dubben, ja då är jag svarslös. Hur det ser ut om fem veckor är omöjligt att veta, säger tävlingsledare Sune Rickardsson.

Lima MS har egen lastbil och lastmaskin. Dessutom kan Rickardsson själv komplettera från sitt åkeri. Bland annat byggdes i hans garage nyligen en ny, bred vält, för att kunna ”trampa” ner blötsnö till fin isbotten.

– Väderprognosen sa regn i förra veckan, men det tog inget på skogen. Nu får vi se om det kommer något i helgen. Det vore perfekt!

Snödjupet närmar sig halvmetern. Riktigt uppe på höjderna kom nyligen flera decimeter och klubbens lastbil orkade inte ploga bort allt. Lastmaskinen fick ersätta.

– Vi är ute varje dag och plogar. Var det även på julafton. Ibland blir de bara någon timme, ibland hela dagarna, fortsätter Rickardsson.

Totalt är en handfull personer engagerade med banprepareringen. Myrar trycks till för att skapa parkeringar. Broar har vattnas för att bli isiga överfarter. De vindlande grusvägar där det ska gå riktigt fort den 4 februari plogas kontinuerligt.

– Vi måste göra så för att det ska bli fin och hållbar isbotten. Lima MS är kända för att ha bra vintervägar och det ska vi definitivt ha nu när det blir SM!

Bildtexter:
Bygge av vält: Jimmy Johansson och Stefan Olsson i full färd med att iordningställa den nya vält som används för att packa ner snö till is på rallyvägarna i Lima. Foto: Sune Rickardsson
Vältning: Varje dag är några ur banprepareringen ute på de blivande specialsträckorna i Rally Lima. Foto: Sune Rickardsson
Sen plogning: När snön vräker ner är det viktigt att hålla den borta från specialsträckorna så att det bildas isbotten. Ofta blir det långa dagar för herrarna i gruppen som preparerar de dryga tretton milen. Foto: Sune Rickardsson

Sträcksponsor
SS1: Simonssons Rör #SimonssonsRör
SS2: BSR Transport AB #BSRTransport
SS3: COOB
SS4: Rental Sweden AB
SS5 Cubic AB #Cubicab
Shake down: Bolist 

Anmälningslistan på ekipage som ännu inte betalt startavgiften till Rally Lima hittar du här:
Komplett anmälningslista finns här:
Inbjudan till Rally Lima finns här:

 

Pressmeddelande från Lima MS. 

Mer från Rally-SM:

Kruses Krönika #2

Kruses Krönika #2

Hej! Nu är det äntligen dags för krönika nr. 2. Det känns viktigt att skriva, det händer mycket kring Rally-SM och vi...