8 september 2025
Standardklassen kvar som SM-klass för seniorer minst till och med 2027, förtydligande angående 4WD
Styrgruppen för Rally-SM har beslutat att Standardklassen blir kvar som en officiell SM-klass även för seniorer under 2026 och 2027. Beslutet fattades efter noggranna överväganden kring både sportens långsiktiga utveckling och den starka tillväxten i klassen under säsongen 2025.

– ”Det långsiktiga målet i det av Förbundsstyrelsen beslutade Utvecklingsprogrammet är att renodla antalet SM-tecken till tre – ett för 4WD, ett för 2WD och ett för JSM. Detta för att stärka värdet av SM-titlarna och göra mästerskapet tydligare och mer hanterbart för publiken att förstå och för media att rapportera om,” säger Jonas Kruse, ordförande i Styrgruppen för Rally-SM.
Länk till Utvecklingsprogrammet: https://www.rallysm.se/anslagstavla-1-1
Junior-SM med Standardbilar
Under 2025 har Junior-SM fått ett rejält uppsving. En stor satsning har gjorts för att skapa förutsättningar för så många unga talanger som möjligt att tävla om JSM-medaljen. En viktig förutsättning har varit beslutet att JSM avgörs med standardbilar – bilar som fler har råd att tävla med.
Standardbilarna är tekniskt enklare att bygga, underhålla och reparera. De innehåller få avancerade och dyra motorsportkomponenter, vilket gör dem mer tillgängliga för unga förare. Detta bidrar till syftet med JSM: att ge fler ungdomar chansen att visa sin talang. Från och med 2026 kommer JSM helt och hållet att avgöras i Standardklassen.
Seniorer och Standardklassen
Inför säsongen 2025 meddelade Styrgruppen att det skulle bli sista året med en separat SM-titel i Standard även för seniorer, i linje med strategin att stärka medaljernas status. Men den starka utvecklingen i klassen, med många snabba ekipage även bland seniorerna, samt det faktum att flera juniorer snart passerar åldersgränsen för JSM (24 år), har förändrat läget.
”Vi i Styrgruppen ser Standardklassen som en oerhört viktig klass för svensk rallysport. Den ger många möjlighet att visa sin talang även utan tillgång till de resurser i form av pengar och teknisk kompetens som ofta krävs i andra klasser. Kan du köra fort i en standardbil, kan du köra fort i andra bilar också. Dessutom ger standardbilens låga driftskostnader fler möjligheter att köra många mil rally – vilket är en nyckel till att bygga erfarenhet och fart,” säger Jonas Kruse.
“Det är ingen hemlighet att många röster har hörts för att behålla även denna SM-titel. Med detta beslut visar vi att vi lyssnar på alla röster. Samtidigt ger vi oss arbetsro för att hitta en lösning som gagnar alla inblandade. För den som verkligen är intresserad av vad vi arbetar för i Styrgruppen rekommenderar jag en genomläsning av Utvecklingsprogrammet. Vi arbetar stenhårt för att utveckla Rally-SM för lägre kostnader och högre medialt- och därigenom kommersiellt värde. Rally är dyrt, och många kämpar med ekonomi både bland aktiva, arrangörer och inom förbundet. Vi i Styrgruppen är alla sanna rallyentusiaster och arbetar med hjärtat i sporten.”
Nyhet för 2026 – valet av klass för juniorer styr vilken titel man tävlar om
En nyhet inför 2026 är att en förare endast kan vinna medalj i den klass som man anmäler sig till. Juniorförare kan därför välja att tävla i JSM eller i Standard för seniorer – och tävlar då om titeln i den klass de är anmälda i.
Förtydligande angående 4WD-klasserna
Inom Rallyutskottet pågår ett arbeta för att utveckla 4WD med ett nytt reglemente som skall skapa nya möjligheter att båda bygga 4WD-bilar och för att göra äldre 4WD-bilar mer konkurrenskraftiga. Styrgruppen för Rally-SM följer detta arbete noga och ser möjligheter att på sikt stärka 4WD-klassen även i SM.
“Det senaste året har vi sett ett rejält tapp i den Internationella 4WD-klassen, och vi analyserar noga orsakerna till detta,” säger Jonas Kruse och fortsätter:
“Det finns flera skäl, och ekonomin spelar såklart en stor roll. Det är inte bara SM-klassen som har tappat i antal startande, utan vi ser denna trend även i andra tävlingar och cuper. Vi hoppas det nya reglementet på sikt ska kunna få ut fler bilar ur garagen igen. Och på sikt förhoppningsvis ett gäng nybyggen. Vi avvaktar utvecklingen av klassen och återkommer med mer information om hur 4WD kommer köras i Rally-SM i framtiden, men klasserna kommer vara oförändrade till och med 2027.”
”Långsiktighet i sådana beslut vet vi, och alla andra, är oerhört viktigt. Samtidigt måste man kunna förändra och förnya. Ett exempel på förändring som få, eller ingen, har synpunkter på idag är att vi slog samman 2WD till en SM-klass. Där kan internationella och nationella bilar tävla sida vid sida”
“Vilken biltyp vinner Rally-SM 2WD 2025? På lördag vet vi!” avslutar Jonas.










