Kruses Krönika #3 2025
18 augusti 2025
Hej alla,
Jag är fortfarande rätt dålig på att få till krönikor…


Men denna gång kanske jag har ett fullgott skäl! Jag har varit sjukskriven i två månader efter att i maj ha genomgått ytterligare en operation i näsan. Jag fick ju cancer för tre år sedan och nu var det dags att rätta till biverkningar efter strålningen. Men det som stör framförallt är en enorm trötthet, som är en känd biverkning efter just strålning, som nu efter mycket jobb över tid kommit tillbaka. Ni som genomgått detta vet precis vad jag pratar om!
Men, med några veckors fantastisk semester i ryggen är det nu dags att ta upp träningen igen, och då ska kraften komma tillbaka!
Lite jobb har det ändå blivit…
Vi börjar med Älmhults SM-tävling, skönt att få gruspremiären genomförd.
Det är två förare som jag kommer att tänka på, Liam Berg och Moltas Olofsson. Deras prestationer sticker ut - framför allt Liam och Theo Bergstens! I den stenhårda 2WD-klassen var de inte med i favoritsnacket hos vare sig mig eller någon annan. Men wow va fräckt att just detta unga ekipage tog segern, stort!
Moltas och Isa Kolmbäck tog den historiska första segern i nya JSM-klassen i Standard. Även här imponerande kört och flera av juniorerna visade ”gubbarna” i klassen hur en standardbil ska rattas 😉.
De 6 fria däcken för denna tävling tillfaller: Liam, Moltas och Isak Arvidsson.
Motiveringen är samma för alla dessa tre unga och mycket talangfulla förare som visar en grym fart! (Isak så länge han var med innan tekniska problem)
2 sommardäck var från Hankook är era - Kontakta mig om hur ni får tillgång till dem! Grattis!
I Karlstad körde vi sen SM tillsammans med EM och BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia!
Det var en utmaning för alla att få ihop detta! Från SM:s synvinkel har vi varit tvungna att anpassa oss mycket efter EM och dess regler, det blir ju lite storebror- och lillebrorsyndromet. Det innebar dessvärre bla. sena beslut och ändringar enda in till under tävlingen, men vilken tävling och uppslutning det var! Över 100 förare i SM - Det säger väl allt!
För att få er feedback, synpunkter och funderingar på denna kombinerade SM/EM-deltävling så har två enkäter gjorts, en före och en efter tävlingen. Många gillade stortävlingen i ”Bästa” Värmland 😉. Men givetvis finns det olika synpunkter på tävlingen. Se resultatet av enkäten här: https://www.rallysm.se/tavlandeinformation-1/sammanfattning-av-enk%C3%A4tresultat-f%C3%B6r-royal-rally-of-scandinavia-2025
Nästa år blir det inget SM tillsammans med EM, men de analysresultat vi har från 2025 från att samköra med stortävling kommer användas vid utvärdering av sådana möjligheter i framtiden. Vi lärde oss mycket av EM i Karlstad.
De 6 fria däcken för denna tävling går till:
Oskar Andersson och Christoffer Svensson:
Efter deras avåkning på sista sträckan som efter en kort sjukhusvistelse gick bra med skadad fot. Så lite plåster på foten…
Jonas Åkesson och Josefin Ingvarsson:
Starkt av dessa att även visa grymt tempo i 2WD. Åkesson har ju varit med i SM toppen i 4WD länge men imponerande att även hänga med här med en ”udda” bil som BMW.
Arvid Larspers och Jan-Henrik Larspers:
Visar återigen både snabbhet och säker körning i en ny bil för paret. Tror det var tekniskt strul med handbromsen på någon sträcka som sinkade dem men var trots detta bara några sekunder efter Moltas inför sista sträckan, som blev struken. Han är riktigt på G!
Ni får förstås också 2 däck var. Grattis!
Vi har precis genomfört Hässleholms tävling, en klassiker med en stabil och mycket bra arrangör med legendaren CG Wilke i spetsen.
Tävlingen startade på asfalt och betong på Garnisonen, den nedlagda militära anläggningen för att på lördagen rulla vidare på utmanande vägar med långa tuffa Hovdala som kronjuvelen, den gick två gånger och avslutade tävlingen. Tävlingen avgjordes i de flesta klasserna efter en hel del dramatik, minst sagt...
Det var flertalet frågor kring olika beslut som togs under tävlingen och där behöver vi tillsammans lägga ner en hel del jobb för att förtydliga och titta över vårt regelverk och ev. straffskalor.
Tyvärr en olycka på sista sträckan igen. De båda tävlande klarade sig men lättare åkommor som tur var. Nu hoppas vi på att dom kommer ut i skogen igen så snart som möjligt!
Olyckan visar återigen att säkerheten är en av de viktigaste, eller rättare sagt den viktigaste frågan vi har att arbeta med inom vår sport och vi arbetar hårt för att stärka upp säkerhetsarbetet. Senast i Hässleholm hade vi ett möte där en grupp för detta formades.”
De 6 fria däcken för Hässleholm fördelas enligt följande:
Simon Andersson och Julia Thulin:
Vilken prestation! På asfalten på fredag var de väl ingen överraskning med tanke på deras framfart där tidigare. Men på gruset… Ännu en snabb och duktig ung förare som visar framfötterna!
Wille Gad och Anton Johansson:
Vi lider verkligen med er... Först motor ras på Grupp H Volvon, och sedan avåkning på sista sträckan när de låg på 3:e plats i tuffa Standardklassen. Skönt att det gått relativt bra med er efter den hårda smällen!
Kan inte låta bli att ge två däck till Emil Fällman och Tobias Lindström! Vilket ladd på Garnisonen…!!! Konstant sladd, framhjulen i luften hela sträckan typ. Absolut ingen som helst asfaltkörning! Ändå stark trea efter körningen, gissar att du behöver två nya bakdäck…
Rally-SM måste bli enklare att förstå med tydlig och enkel klassindelning och statusen på att lyckas ta ett SM-guld måste förstärkas.
Jag vill ännu en gång påminna om att detta är resultatet av en grundlig och utförlig undersökning, som ett flertal aktiva och andra som har nära kopplingar och god insyn inom rally och motorsport varit delaktiga i. Och som gjordes innan framtidsdokumentet togs fram och godkändes av styrelsen. Läs gärna igenom dokumentet här.
Jag förstår att det finns synpunkter på beslut som vi tar. Men vi jobbar dagligen för att Rally-SM ska bli bättre, billigare och mer kommersiellt för alla inblandade, från tävlande och arrangörer, till samarbetspartners och många andra som är involverade på olika vis. Naturligtvis hamnar någon i kläm då beslut som tas passar sällan alla, men vi bryr oss verkligen lika mycket om alla från Standard till 4WD.
Som ni alla sett så presenterades i slutet av juni en kalender för 2026!
Då arbetet hos många arrangörer är i full gång så är den ”preliminär”, men vi jobbar alla för att den ska bli verklighet! Under 2026 kör vi vintertävlingar i Sandviken respektive Östersund och resterande på grus i Nyköping, Karlstad, Vimmerby och slutligen Olofström.
Arbetet med kalendern för 2027 pågår också parallellt med alla andra frågor inom Rally-SM, vilket som vanligt är både högt och lågt och smått som stort. Vi ska verkligen ta tag i utvecklingsarbetet nu!
Jag har även fått ansvaret för SM Veckan!
Från och med Karlstad som har sommarveckan 2026 inför vi ett nytt koncept som vi tror mycket på! Jag jobbar tillsammans med Hans Bååth, numera Griplander, då Växjö ligger på tur sommaren 2027. Se mer information i pressreleasen som finns här: https://www.rallysm.se/nyheter/rally-sm-i-samband-med-sm-veckan-i-karlstad-2026-%E2%80%93-power-stage-direkts%C3%A4nds-i-svt
Finalen närmar sig, och kampen om medaljerna lever i alla klasser. Vi vill därför påminna om hur vinstpengar och däck från Hankook kommer att fördelas. Detta har vart klart sen länge, men med en tävling kvar att köra, kan det vara dags att påminna om vad som står på spel - utöver SM-medaljerna. Detta presenteras inom kort, men redan nu kan ni boka in att det blir avslutningsfest efter South Swedish Rally i Olofström på lördagskvällen.
Ha en fortsatt trevlig sommar och så ses vi i Olofström!
/Jonas Kruse, Projektledare Rally-SM & SM-Veckan för Svensk Bilsport
