22 juli 2025
Klassiker med nya grepp – Snapphanerallyt redo för årets SM-fest
Den 8–9 augusti är det dags för årets upplaga av Snapphanerallyt i Hässleholm – ett av de mest traditionsrika arrangemangen i Rally-SM. Under ledning av rutinerade tävlingsledaren C-G Wilke väntar ett upplägg som kombinerar beprövade succékoncept med nya spännande inslag.

– Det känns väldigt bra i år. Vi har haft ett stort gensvar från både markägare, publik och förare. Och det är alltid lika kul att bygga ett rally som både ska hålla sportsligt hög klass och ge något extra till åskådarna, säger Wilke, som i år leder sitt 23:e SM-rally som tävlingsledare.
Totalt ska tolv specialsträckor köras – med fyra på fredagskvällen och åtta under lördagen.
Fredagen inleds med centrumnära asfaltkörning inne på garnisonen, där samma publikvänliga sträcka körs fyra gånger. Lördagens sträckor går på grus – fyra specialsträckor som körs två gånger vardera.
En av nyheterna i årets upplaga är SS6/10 – en väg som inte använts på över 30 år.
– Det var en väg vi bara kört en enda gång, men som många minns. När vi hörde av oss till de boende fick vi ett jättepositivt gensvar. Det känns extra kul att kunna lyfta fram en riktig raritet, säger Wilke.
Rallyts Power Stage körs på den klassiska Hovdala-sträckan, som traditionsenligt passerar Hovdala slott och innehåller det berömda kullerstensvägbytet.
– Den sträckan har blivit ett signum för Snapphanerallyt och ett återkommande samtalsämne. Det är en perfekt avslutning – teknisk, utslagsgivande och vacker, säger Wilke.
Start, mål och service är förlagt till Hässleholmsgården, där rallyts HQ också är baserat.
Med sitt erfarna funktionärsteam och sitt genomarbetade sträckupplägg är Snapphanerallyt en stabil hörnsten i mästerskapet.
– Vårt mål är alltid detsamma – att leverera ett arrangemang där alla känner sig välkomna. Oavsett om du är funktionär, förare, kartläsare eller publik ska du vilja komma tillbaka. Det är det viktigaste vi gör, avslutar Wilke.
Anmälan till Snapphanerallyt stänger den 24 juli och finns tillgänglig via www.rallysm.se