Rallyäventyret vid Polcirkeln avslutat

18 januari, 2022

Hans Bååth och Andreas Sigfridsson gick i mål på en niondeplats i Nordic Lapland Rally i Drive VXO Motorsports mest utmanande tävling hittills. Fina sträcktider blandades med avåkning och motortrubbel men långt ifrån alla de drygt 130 startande tog sig hela vägen till målrampen i centrala Rovaniemi.

För Drive VXO Motorsport har rallyåret 2022 rivstartat, först SM-premiären i Boden 7-8 januari och direkt därefter Arctic Lapland Rally i finska Rovaniemi,

– Det är svårt att smälta alla intryck, säger Andreas Sigfridsson och fortsätter ”att rekognosera 22 mil specialsträckor utspridda över ett stort område tar tid. Vi kom till Rovaniemi i måndags efter att ha servat bilen i Boden under söndagen. Rekognoseringen körde vi morgon till kväll från tisdag till torsdag. Tävlingen var totalt 80 mil lång så sammanlagt har vi kört drygt 200 mil rek och tävling. Därefter startade fredagsetappen med fem sträckor på sammanlagt nio mil. Det började riktigt bra för oss på SS1 men i mål på sträckan insåg vi att det tagit hårt på däcken så vi fick anpassa inställningar och körstil för att däcken skulle räcka tävlingen igenom. SS2 var en kort publiksträcka på travbanan i Rovaniemi, SS3 var en ganska otrafikerad väg utan riktig isbotten vilket gjorde att is och snö försvann och vi tvingades även där spara däck då den i princip bestod av 35km makadam. På SS4 var det bättre vinterföre och riktigt bred och fin finsk rallyväg. Här åkte vi på lite mera och satte femte snabbaste tid i klassen. På avslutande publiksträckan SS5 hamnade vi tyvärr utanför spåren ett par svängar före mål och fastnade i snön med stor tidsförlust som följd. Lördagen startade med långsträckan på 44 km, därefter en kort publiksträcka nedför skidbacken i Rovaniemi. Efter lunch väntade tre långa sträckor på de militära övningsområdena nordöst om Rovaniemi mot ryska gränsen, kallad ”the War Zone” av arrangören. 

– Riktigt häftiga vägar med allt från riktigt snabbt och brett till krokigt, smalt och förrädiskt mellan de mjuka snövallarna. Bilen kändes bra, vi hade hushållt med däcken och planen var att öka tempot igen på dessa sträckor. Men tyvärr tappar motorn effekt efter cirka 15 km på stäcka 8 och vi lyckas inte hitta felet vilket gjorde att vi istället fick rikta in oss på att ta oss i mål. 

– Att över huvud taget ta sig i mål i första försöket i en sådan här tävling är inte självklart, fortsätter Hans Bååth.

– Med startnummer 85 åkte vi ganska långt bak i fältet och även om det var rejäl vinter med mycket snö så var vägarna ganska sönderkörda bitvis då man hittills i vinter inte haft något mildväder som ger isskorpa på vägarna. Tufft för bilen men framförallt för däcken som tar stryk när det kommer fram grus som vill slå av dubben. Placeringen i tävlingen betyder väldigt lite för oss. Vi fick kvitto på att vi kunde hänga med någotsånär utan någon riktig attack och det räcker för att ge mersmak. Om vi åker hit nästa år kommer vi främst att säkra upp ett större serviceteam. Eva och Lars-Göran som skött servicen de här två helgerna har gjort ett jättejobb. Det är dem vi främst skall tacka för att vi tagit oss i mål i både Sveriges och Finlands mästerskapspremiärer. Vi har kört nästan lika många mil specialsträcka de här två helgerna som utgjorde hela Rally-SM 2021. Nu ska vi gå igenom bil och utrustning och analysera alla de hår milen för att komma riktigt väl förberedda och laddade inför nästa SM-tävling som är South Swedish Rally på hemmaplan med start och mål i Älmhult. 

Pressmeddelande från DRIVE VXO Motorsport

Foto; Marko Kyöstilä 

Mer från Rally-SM:

Kruses Krönika #2

Kruses Krönika #2

Hej! Nu är det äntligen dags för krönika nr. 2. Det känns viktigt att skriva, det händer mycket kring Rally-SM och vi...